Formula 1 ili bolje reći maraton: Ferstapen, pa svi ostali

Formula 1 28. feb 202418:00 6 komentara

Devet meseci i 12 dana – baš toliko će trajati ovogodišnji šampionat Formule 1, 75. po redu, po čemu će biti najduži u istoriji. Možda i najmanje interesantan, s obzirom na dešavanja tokom prošle sezone, ali i testiranja, što nam nagoveštava nastavak dominacije Maksa Ferstapena i Red Bula. Da li će tako i biti videćemo na 24 runde, uz kompletan prenos akcije na kanalima Sport Kluba.

Pročitajte još

Iako smo u poslednjih dvadesetak sezona navikli na višegodišnje dominacije pojedinih timova i vozača, Ferstapen je lestvicu dodatno pomerio tokom prošle sezone. Holandski automobilista je zapravo imao samo jednu lošu trku, i to u Singapuru, kada je bio peti, dok je na preostalima upisao 19 pobeda i dva druga mesta. Na sprint trkama je imao četiri trijumfa i po jedno drugo i treće mesto, a sveukupno 575 bodova, 290 bodova više od najbližeg konkurenta Serhija Peresa, koji je zaista bio prosečan u izvesno najboljem bolidu.

Jednostavno, Red Bul je bio sjajan, odradio je najbolji mogući posao što se tiče primene pravila u sadašnjoj eri Formule 1, dok su ostali timovi bili nedorasli, a čini se da su i dalje. Sve viđeno tokom 2023. i predsezonskih testiranja ukazuje da bi Ferstapen još ubedljivije mogao da se prošeta do titule broj četiri, a da će ostalima ostaviti samo mrvice. I zapravo je samo pitanje ko će biti najbolji među ostalima.

Velike su šanse da će ta “titula” pripasti Peresu, mnogo više zbog činjenice da vozi najbolji bolid na gridu, nego zbog njegovih vozačkih sposobnosti, ali je pretendenata zapravo nekoliko. U toj “trci” svakako prednjače vozači Ferarija Šarl Lekler i Karlos Sains junior, kao i dvojac Mercedesa Luis Hamilton i Džordž Rasel, ali ne treba zaboraviti ni Landa Norisa i Oskara Pjastrija. Samo je pitanje ko će najbolje iskoristiti loš dan Red Bula jer na 24 trke to će morati da se desi, kad-tad.

Nezahvalno je to prognozirati, posebno zbog činjenice da su predsezonska testiranja svedena na samo tri dana, i to na stazi “Sakir”, u jedinstvenim uslovima. Ako bismo gledali samo vremena, Sains je bio najbrži, ali Lekler i Rasel nisu bili daleko, samo što je to nešto što uvek mora da se uzme sa dozom rezerve. Ferari je, na primer, jedini prošle sezone uspeo da stigne do najvišeg stepenika pobedničkog postolja osim Red Bula, ali je Mercedes ipak bio najbliži rival austrijskom timu u konkurenciji konstruktora. Poenta je da nijedan tim nije bio dovoljno konstantan, kao posledica da bi uopšte mogao da pripreti prvenstveno Ferstapenu, a teško je verovati da će se išta promeniti tokom 2024.

A šta se promenilo između dve sezone?

Odgovor je – gotovo ništa. Svi vozači koji su završili prošlu sezonu započeće i novu, što je jedinstven slučaj u istoriji Formule 1. Zapravo je jedina nedoumica bila da li će Vilijams zadržati Logana Sardženta ili ne, da bi na kraju Amerikanac na kraju dobio drugu šansu, iako je zaista diskutabilno da li ju je zaslužio. Ali, očigledno je nešto drugo presudilo, a ne njegova izdanja na samoj stazi.

Prave promene se ogledaju i drugim imenima timova u odnosu na prošlu sezonu. Zauber je završio saradnju sa Alfa Romeom zbog budućeg partnerstva sa Audijem od 2026. i sada se zove Stejk F1 tim Kik Zauber, ali je ime samog konstruktora jednostavnije i glasi samo Kik Zauber. Zanimljivo, priznaćete. Sestrinski tim Red Bula više ne nosi ime Alfa Tauri po modnom brendu austrijske kompanije, već jednostavno RB, ali ono što je intresantno je da je veći deo operacija tima prebačen iz Faence u Milton Kins, gde je i sedište šampionskog tima.

Karlos Sains junior, Luis Hamilton
Clive Rose/Getty Images

Pod “ništa” svakako ne spada transfer bomba koja je odjeknula početkom meseca, kada je objavljeno da će Hamilton naredne sezone preći u Ferari, i to godinu dana pre isteka ugovora sa Mercedesom. Pošto je prošlog leta potpisao novi ugovor sa nemačkim timom, niko nije ni mogao da nasluti takav rasplet, koji je bio iznenađenje čak i za najbliže sedmostrukog svetskog šampiona. I taj transfer će kao domine uticati na sudbine nekolicine vozača, pre svih Karlosa Sainsa juniora, koji je pregovarao sa Ferarijem oko nastavka saradnje, a sada nema mesto za 2025.

Ipak, u središtu prelaznog roka koji bi mogao da traje tokom cele sezone, mnogo duže nego u fudbalu, biće niko drugi do Fernando Alonso. Jedan od trojice šampiona na gridu na leto puni 43 godine, ali vrlo je jasno da ima nerešena posla sa Formulom 1. Španskom automobilisti, isto kao i većini vozača u šampionatu, ističe ugovor, pa će biti zanimljivo videti gde će ko završiti. Sada jedino znamo da Lekler ostaje u Ferariju, a Noris u Meklarenu, dok se 17-godišnji Kimi Antoneli pominje kao glavni razlog zašto Mercedes zapravo nije dao Hamiltonu duži ugovor od onog koji je dobio i zbog čega je i odlučio da iskoristi klauzulu i ode na kraju ove sezone.

Da Hamiltonov predstojeći prelazak u Ferari – iako je do njega ostalo 10 meseci – ne bude glavna tema pred početak sezone, postarao se tamni oblak koji se nadvio nad ekipu Red Bula zbog šefa tima Kristijana Hornera. Pre nekoliko nedelja Horner se našao u središtu skandala jer ga je jedna koleginica optužila za neprikladno ponašanje, koje on negira. I sam austrijski tim je pokrenuo istragu zbog tih optužbi i ishod je da je šef ekipe oslobođen, a iz Red Bula su istakli da veruju da je proces bio fer, rigorozan i nepristrasan. Pre okončanja istrage, viši zvaničnici Formule 1 i timova su imali opravdanu sumnju kako će to uticati na imidž Formule 1, ne samo šampionskog tima.

Fernando Alonso
Rudy Carezzevoli/Getty Images

Sam Horner je istakao da su optužbe protiv njega distrakcija za tim, čak je na neki način nagovestio da postoji zavera, ali izvesno je da će to na neki način uticati na sve u Red Bulu. Teško je poverovati da će se to odraziti na sama izdanja na stazi, ali u slučaju da Horner bude zamoljen da se skloni, postavlja se pitanje ko bi mogao da ga zameni. Jer, on je tu od prvog dana tima, koji je od nule postao jedan od najdominantnijih u istoriji, a unutar same ekipe se ne nazire naslednik posebno pošto do sada nije ni bilo potrebe da se on traži.

Šta ćemo sa pravilima?

S obzirom na to da je ovo treća sezona sadašnje ere Formule 1, velikih promena u pravilima i propisima nije bilo, posebno jer se u Svetskoj automobilskoj federaciji spremaju za ono što nas čeka od 2026, kada se ulazi u sledeću eru. Najveća promena ogleda se u tome da će DRS moći da bude aktiviran već posle jednog kruga, što je krug ranije nego što slučaj bio do sada. Takođe, umesto tri, vozači će na raspolaganju imati po četiri pogonske jedinice, kako za ovu sezonu, tako i za sledeću.

Uz to, jedina promena je izgled trkačkog vikenda kada se vozi i sprint trka, što će slučaj biti šest puta (Šangaj, Majami, Red Bul Ring, Ostin, Interlagos, Lusail). Odluka je doneta u cilju da se sprint u potpunosti odvoji od glavne trke, a to će biti učinjeno time što će trkački vikend početi jedinim slobodnim treningom, posle kojeg će slediti kvalifikacije za sprint. Sprint trka će biti vožena u subotu prepodne, zatim su na programu kvalifikacije za Veliku nagradu, koja ostaje u standardnom terminu u nedelju.

Maks Ferstapen
Mark Thompson/Getty Images

Svakako, tokom barem prve polovine ove sezone u fokusu svih u Formuli 1 i FIA će biti pravila za 2026, iako je onaj deo koji se tiče motora već odrađen. Samo, problem je što će hibridni deo tih motora biti povećan na 50 odsto, što će ih učiniti manje efikasnim od sadašnjih. I akcenat mora da bude stavljen da se to kompenzuje, što dovodi do povratka pokretnih aerodinamičkih delova, koji su već neko vreme zabranjeni. Rok za konačnu verziju pravila je bio kraj juna, ali je timovima poslat zahtev da on bude produžen do oktobra, a s obzirom na to da je primenu potrebna jednoglasna odluka, pravo je pitanje da li će sve biti urađeno na vreme.

Ono što je, ipak, veći problem jeste činjenica da se poslednjih decenija u Formuli 1 sve menja pod geslom da ona postane zanimljivija i konkurentnija, a dešava se upravo suprotno. Tako je bilo u periodu od 2014. do 2021, iako je Ferstapen preoteo tu jednu titulu Mercedesu na kraju prethodne ere. Tako je i od 2022, kada je započeta dominacija Red Bula, kojoj se ne vidi kraj ni ove sezone, a izvesno ni sledeće.

Malo ko veruje da će od 2026. išta biti drugačije, iako su najavljene promene privukle Ford, koji stiže kao partner Red Bula, i Audi kroz partnerstvo sa Zauberom, što je velika stvar. Ne tako iz prikrajka vreba i Andreti, koji ima podršku Dženeral Motorsa, ali za sada ne uspeva da dobije priliku, iako ima podršku FIA, ali ne i Liberti Medije i timova. Jedan od uslova je da tim koji vodi Majkl Andreti dobije priliku to da Dženeral Motors pravi svoje motore, a što nije moguće do 2028.

Šta nas čeka u 2024?

Ali, 2028. je daleko, 2024. je ta koja tek počinje što se tiče Formule 1. Čeka nas nikada duža sezona sa 24 runde ili 30 trka kada ubrojimo i one u sprintu. I iako svi imaju utisak da se šampion zna uprkos tome što akcija na stazi nije počela, sve ono što nas čeka vredi ispratiti jer je Formula 1 ipak sam vrh auto-moto sporta, makar bila i dosadna. Pitanja pred početak akcije je mnogo, a odgovora trenutno nema i ne treba da ih bude, sezona tek kreće.

Lando Noris
Mark Thompson/Getty Images

Ta pitanja idu od toga da li će iko pripretiti Ferstapenu, preko toga ko će prvi stići do pobede – Mercedes ili Ferari, da li će Hamilton prekinuti post, do toga da li će se Meklaren dodatno umešati u borbu pri vrhu? Uz to, biće zanimljivo videti da li Aston Martin može da napravi korak napred ili ponovi ono što je prikazivao u prvom delu prošle sezone? Takođe, ko će biti najbolji među ostalima, kako među vozačima, tako i timovima? Hoće li Peres uraditi dovoljno da zadrži svoje mesto ili će šansu dobiti Albon, Rikardo ili neko treći? Odgovore na to ćemo dobiti tokom nikad duže sezone koja će trajati od 29. februara do 8. decembra, i to samo na Sport Klubu.

Grid Formule 1

Red Bul: Maks Ferstapen, Serhio Peres

Mercedes: Džordž Rasel, Luis Hamilton
Ferari: Šarl Lekler, Karlos Sains junior
Meklaren: Oskar Pjastri, Lando Noris
Aston Martin: Lens Strol, Fernando Alonso

Alpin: Esteban Okon, Pjer Gasli
Vilijams: Aleks Albon, Logan Sardžent
RB: Danijel Rikardo, Juki Cunoda
Kik Zauber: Valteri Botas, Guanju Džou

Has: Kevin Magnusen, Niko Hilkenberg

Kalendar Formule 1

29. februar – 2. mart Bahrein (Sakir)
7-9. mart Saudijska Arabija (Džeda)
22-24. mart Australija (Albert Park)

5-7. april Japan (Suzuka)
19-21. april Kina (Šangaj)
3-5. maj Majami
17-19. maj Emilija Romanja (Enco i Dino Ferari)

24-26. maj Monako
7-9. jun Kanada (Žil Vilnev)
21-23. jun Španija (Katalunja)
28-30. jun Austrija (Red Bul)
5-7. jul Velika Britanija (Silverston)
19-21. jul Mađarska (Hungaroring)
26-28. jul Belgija (Spa)
23-25. avgust Holandija (Zandvort)
30. avgust – 1. septembar Italija (Monca)
13-15 septembar Azerbejdžan (Baku)
20-22. septembar Singapur (Marina Bej)
18-20. oktobar SAD (Ostin)
25-27. oktobar Meksiko (Meksiko Siti)
1-3. novembar Brazil (Interlagos)
21-23. novembar Las Vegas
29. novembar – 1. decembar Katar (Lusail)
6-8. decembar Abu Dabi (Jas Marina)

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare