Ferstapen (ni)je favorit

Formula 1 13. mar 202513:19 4 komentara

Ako znamo šta se desilo u poslednjoj sezoni prethodne ere Formule 1, s pravom ove godine možemo da očekujemo spektakl. Rasplet prošlogodišnjih okršaja jasno ukazuje da su razlike na samom čelu najmanje poslednjih decenija i da četiri tima mogu da se bore za pobede. Da li će svi biti u konkurenciji za titulu, to već ostaje da se vidi...

Prvi deo prošle sezone ni na koji način nije nagovestio šta nas čeka do samog kraja, s obzirom na to da je Maks Ferstapen upisao sedam pobeda na prvih 10 trka i činilo se da je to to. Međutim, usledio je ogroman pad u formi Red Bula, uspon Meklarena, mnogo iznenađenja i prvi put otkako je 2021. godine osvojio prvu titulu Holanđanin je ozbiljno izazvan. Na njegovu sreću, imao je ogromnu bodovnu zalihu iz prvog dela sezone, a glavni konkrent mu je bio Lando Noris, koji je u nekoliko navrata napravio greške koje ne smeju da se dešavaju vozaču koji želi titulu.

Pročitajte još

Ipak, iako nije uspeo da spreči Ferstapena u pohodu na četvrti naslov prvaka, Noris je zajedno sa Oskarom Pjastrijem Meklarenu doneo titulu u konkurenciji konstruktora, i to prvu posle 26 godina! I Noris i Pjastri su tokom prošle sezone došli do svojih prvenaca, mnogo su sazreli i s pravom svi od njih očekuju da sada naprave dodatni korak napred. Pored svega toga, prošlu godinu u Formulu 1 obeležila je i objava transfera Luisa Hamiltona u Ferari, njegov prekid posta koji je trajao 945 dana, kraj prokletstva Šarla Leklera u Monaku i to da su čak četiri tima upisala barem po jednu dvostruku pobedu! Red Bul je uprkos Ferstapenovoj tituli bio tek treći među konstruktorima pošto ga je pored Meklarena pobedio i Ferari i to je bio znak da je vreme da Serhio Peres ode…

vozači Formule ‚1
Mark Thompson/Getty Images

Formula 1 ove sezone slavi 75. godišnjicu, a najavljena je spektakularnim događajem u Londonu, gde su svi timovi na jednom mestu predstavili svoje bolide. Tom prilikom, legendarni Najdžel Mensel nam je rekao da četiri tima mogu da se bore za titulu, a na papiru se trenutno čini da i jeste takav slučaj. Predsezonska testiranja održana su u Bahreinu, na specifičnoj stazi, u nekarakterističnim uslovima jer su temperature bile znatno niže nego što je obično slučaj, i zbog toga ne mogu da budu pravi pokazatelj. Uz to, s obzirom na to da posle otvaranja sezone u Melburnu slede trke u Kini, Japanu, Bahrenu, Saudijskoj Arabiji i Majamiju, tek tamo od maja biće nam jasan pravi odnos snaga.

Bitno je napomenuti da pošto je ovo poslednja sezona sadašnje ere Formule 1, bolidi su poprilično slični onima iz prošle godine, uz određene modifikacije, pošto se svi timovi uveliko spremaju za ono što ih čeka dogodine. Međutim, ako smo nešto naučili prošle sezone to je da Ferstapenu nije potreban najbolji bolid da bi osvojio titulu, a činjenica da je u Red Bulu sve podređeno njemu svakako je nešto u čemu je u prednosti u odnosu na rivale. Zbog toga su svi podeljenog mišljenja da li je on favorit pred početak nove sezone ili nije, ali njegova pobeda na „Interlagosu“ prošle godine jasan je pokazatelj zašto Holanđanin ne sme da se potceni.

Lando Noris, Oskar Pjastri
Clive Rose/Getty Images

Ferstapen je dobio novog timskog kolegu – Peresa je zamenio Lijam Loson, koji nije baš klasični ruki, pošto je u poslednje dve godine upisao 11 nastupa u Alfa Tauriju i RB timu. Ali, bio novajlija ili ne, Novozelanđanin ima jasan zadatak – da bude podrška aktuelnom šampionu kao što je bio slučaj sa Peresom prethodnih godina. Izvesno je da će Losonu biti potrebno vreme da se uhoda, da ima i svoje ambicije, ali u Red Bulu sve mora da bude podređeno jednom čoveku – Maksu.

Od Meklarena se očekuje da još ozbiljnije izazove Ferstapena i taj pritisak čak i nije problem za britanski tim, koji bi trebalo da ima najbolji bolid, već činjenica da će Noris i Pjastri jedan drugome biti najveći rivali. Obojica su i te kako sazreli, nisu to isti vozači kakvi su bili pred početak prošle sezone, a to ujedno znači da će međusobno oduzimati bodove, kakve god timske naredbe bile. Ferstapenu, recimo, to neće biti problem. Na Norisovoj strani je brzina po jednom krugu, dok nikako da ovlada startovima, s druge strane, Pjastri je u pojedinim trenucima pokazao „ubilački instinkt“, ali mu je nedostajala konstantnost. Možda je Britanac trenutno veći favorit, ali niko se neće začuditi ako njegov mlađi timski kolega na kraju iz njihovog duela, ali i ne samo njega, izađe kao pobednik.

I, naravno, dolazimo do transfera decenije, istorije, kako je kome drago. Hamiltonov prelazak u Ferari obelodanjen je 11 meseci pre nego što je postao zvaničan, a kada se desio svojom fotografijom ispred kuće Enca Ferarija sedmostruki svetski šampion samo što nije srušio internet. Verovatno ne postoji osoba na svetu koja nije videla tu fotografiju, dok je realno manji broj onih koji su ispratili kako je Hamilton bio glavna tema do početka sezone u Melburnu. Njegovim rivalima je to dobro došlo, da malo predahnu, pošto bi da je sve ostalo po planu oni više bili u centru pažnje…

Luis Hamilton
Clive Rose/Getty Images

Dolazak Hamiltona u Ferari izvesno je malo poremetio dinamiku unutar tima, pošto se o Šarlu Lekleru priča znatno manje, a njih dvojica u sezonu ulaze bez jasne podele na prvog ili drugog vozača. Italijanski tim čeka titulu od 2007, jasno je da svi na čelu sa Fredom Vaserom očajnički žele da se taj post završi, ali je pravo pitanje da li je 2025. ta godina. Kako od Hamiltona, tako i Leklera se očekuje da se bore pri vrhu, da pobede po koji put, a da kada dođe vreme za novu eru preokrenu sve u svoju korist. Da bi se to desilo ove godine, mnogo toga mora da se poklopi, između ostalog da Britanac pronađe brzinu u kvalifikacijama, a njegov timski kolega pronađe konstantnost.

Četvrti tim od kojeg se očekuje da se bori barem za pobede je, naravno, Mercedes. Prva zvezda nemačkog tima sada je Džordž Rasel, koji, čini se, uživa u toj ulozi, a na Hamiltonovo mesto je stigao Andrea Kimi Antoneli. I nije slučajno što su se u Mercedesu odlučili za mladog Italijana, za kojeg je Toto Volf rekao da ima talenat kakav je ranije video kod Ferstapena i nije želeo da propusti priliku kao što je slučaj bio sa Holanđaninom skoro deceniju ranije.

Džordž Rasel
Mark Thompson/Getty Images

Iako ima tek 18 godina, Antoneli iza sebe ima kilometre i kilometre u bolidu Formule 1 i spreman je za debi. Sigurno će biti i grešaka, tako je uvek sa rukijima, ali izvesno će biti i trenutaka sjaja, samo je pitanje vremena kada će se to desiti. Ali, od Rasela treba očekivati mnogo više, pa i da začini borbu za titulu.

Više o Antoneliju i preostalim rukijima iz klase 2025. možete da pročitate u posebnom tekstu „Neki novi klinci“.

Borba na sredini poretka mogla bi da bude jednako zanimljiva kao ona pri samom vrhu. Od svih preostalih timova izdvaja se Vilijams, koji ima veoma interesantnu vozačku postavu – Aleksa Albona i novopridošlog Karlosa Sainsa juniora. Britanski tim pokazuje znake napretka od dolaska novih vlasnika, ali i Džejmsa Vaulsa na njegovo čelo, a Sainsov dolazak je svakako dodatna motivacija za sve. Svakako, ako se sve poklopi, i Albon i Sains bi tokom ove sezone u nekom trenutku mogli da završe na podijumu.

Fernando Alonso
Clive Mason/Getty Images

Pored Meklarena, jedini tim koji je zadržao istu vozačku postavu kao prošle godine je Aston Martin, koji svoje nade polaže u Fernanda Alonsa i Lensa Strola. Alonso, koji je debitovao u Formuli 1 pre nego što su se neki od ovogodišnjih rukija rodili, ulazi u svoju 22. sezonu u šampionatu i ne planira da stane. S druge strane, svi znamo da Strol odavno ne bi bio tu da mu otac nije vlasnik tima, ali možda je ovo ta sezona kada će se pokazati ili sam otići… Od Aston Martina su prošle sezone svi očekivali mnogo bolje rezultate, oni nisu došli, a pitanje je i da li će stići tokom 2025. Britanski tim je dobio veliko pojačanje u Adrijanu Njuiju, ali je on sa radom počeo tek pre desetak dana, i izvesno je da će njegov glavni posao biti da Aston Martin najspremniji dočeka novu eru koja stiže dogodine. Zbog toga će ova sezona da trpi, ali treba očekivati da Alonso poremeti planove mnogima…

Preostala četiri tima svaki u svojim redovima ima po jednog rukija. Alpin je zadržao Pjera Gaslija i rado se odrekao Estebana Okona, a na njegovo mesto doveo doskorašnjeg test vozača Džeka Duana. Australijanac je sin legendarnog petostrukog Moto GP šampiona Mika Duana, zaslužio je mesto u francuskom timu, ali i pre nego što je sezona počela sedište je počelo da mu se drma. Alpin je doveo Franka Kolapinta kao test vozača, pošto je impresionirao prošle godine kada je zamenio Logana Sardženta u Vilijamsu, i odmah su svi počeli sa spekulišu koliko će Duan potrajati. On se ne obazire na to, ali gde ima dima ima i vatre i ukoliko se ne pokaže kako se od njega očekuje, pravo će čudo biti da se predviđanja ne obistine.

Džek Duan
Clive Rose/Getty Images

Okon je otišao iz Alpina u Has, gde mu se pridružio polaznik Ferarijeve akademije Oli Berman, i čini se da mu američki tim prija znatno više nego francuski. Uprkos činjenici da ima potpuno novu vozačku postavu, iako je Berman prošle godine dva puta vozio kao zamena za Kevina Magnusena, od njih dvojice treba očekivati borbu za bodove. Has i dalje čeka prvi podijum u Formuli 1, ali bi mnogo toga moralo da se desi da dođe do toga, mada, ko zna, dešavale su se i luđe stvari…

I za kraj su tu Rejsing Buls i Zauber, koji dogodine postaje Audi. Tim RB je zadržao Jukija Cunodu, koji smatra da je zaslužio mesto u Red Bulu, ali takvog mišljenja nisu bili čelnici tima, pa je i petu godinu ostao u sestrinskom timu. Japanac je svih ovih godina poznat i po trenucima sjaja i po ozbiljnim greškama, pa osim ako se nešto nije ozbiljno promenilo između dve sezone izvesno je da će se taj trend nastaviti i ove sezone. U timu mu se pridružio Isak Hađar, jedan od najboljih vozača iz Red Bulovog juniorskog programa poslednjih godina, koji je prošle godine bio vicešampion Formule 2. Mladi Francuz je, čini se, trenutno pod utiskom svega u Formuli 1, ali kada se navikne treba očekivati mnogo od njega.

Juki Cunoda
Rudy Carezzevoli/Getty Images

Hađar je, zanimljivo, prošle godine upisao najviše pobeda u Formuli 2, ali ga je u borbi za titulu pobedio Gabrijel Bortoleto, novi vozač Zaubera, u koji je stigao rekorder po broju trka bez podijuma Niko Hilkenberg. U Zauberu se već uveliko spremaju za tranziciju u Audi dogodine, ali s obzirom na Hilkenbergovo iskustvo i talenat mladog Brazilca, kojem je mentor niko drugi do Fernando Alonso, bodovi su na vidiku.

U svakom slučaju, ko god da ove sezone osvoji titulu, to će biti spektakularno na ovaj ili onaj način. Ljubitelji Formule 1 se samo nadaju da će rasplet doći što kasnije, što da ne i kao 2021. godine u poslednjem krugu u Abu Dabiju, ali nikako na način na koji se sve tada odvilo. Samo je bitno da bude mnogo akcije, sjajnih preticanja, neizvesnih trka i neka pobedi najbolji među njima.

Nova sezona Formule 1 počinje ovog vikenda Velikom nagradom Australije na stazi „Albert park“, a kompletna akcija vas od petka do nedelje čeka na Sport Klubu 3.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare