
Situacija u MotoGP šampionatu je trenutno takva da ne znamo da li će sezone biti ili ne. Prvih osam trka u kalendaru je ili otkazano ili odloženo, a velika nepoznanica je koje zemlje će uopšte u narednim mesecima moći da se prihvate organizacije trka.

Jedno od glavnih pitanja, ne samo što se tiče Svetskog šampionata u motociklizmu je i to kako će putovanja izgledati u bliskoj budućnosti, na šta ukazuje tim menadžer Petronas Jamahe Vilko Zilenberg. Tokom svoje karijere Holanđanin nikada nije iskusio toliko dugu pauzu kao ovu sada jer je od poslednje trke kraljevske klase prošlo pet meseci, a pauza će trajati još sigurno dva.
U ekskluzivnom intervjuu za Sport Klub, Zilenberg je pričao o brojnim temama, ne samo o trenutnoj situaciji izazvanoj pandemijom koronavirusa koja je pogodila ceo svet. Dotakli smo se i vozača njegovog tima – Franka Morbidelija i Fabija Kvartarara, ali i dvojice koje i te kako dobro poznaje – Valentina Rosija i Horhea Lorenca, sa kojima bi mogao ponovo da sarađuje dogodine.
Krećemo ipak od aktuelnih dešavanja – Vilko je trenutno u svojoj Holandiji, gde nema potpunog ograničenja kretanja kao u Italiji i Španiji, ali kaže da su mere izuzetno oštre. Stanovnicima ’zemlje lala’ je dozvoljeno da izađu napolje da bi otišli do prodavnice ili izveli svoje kućne ljubimce u šetnju. Zilenbergu trkanje istinski nedostaje, ali je svestan šta je u ovim trenucima najvažnije.
„Ovo je nova situacija za sve, čekamo kada će sve ponovo krenuti, kada će granice biti otvorene. Tek treba da vidimo hoćemo li imati sezonu, i to sa koliko trka, svi se to pitaju. Staranje o našem zdravlju je najveći prioritet, naravno da želimo da se trkamo ove godine, ali u ovom trenutku smatram da nema smisla da krenemo i izguramo to. Moramo da sačekamo da svi budemo sposobni da ponovo počnemo sa trkama, a da nam niko ne fali. Prvenstveno su naš prioritet naše porodice“, rekao je Zilenberg na početku intervjua za Sport Klub.

Tim menadžer malezijskog tima konstantno je u kontaktu sa svojim saradnicima, ali i svojim vozačima. Sa Morbidelijem i Kvartararom se čuje barem jedno nedeljno, a kaže da su srećom oni generacija koja koristi ’Whatsapp’, što olakšava komunikaciju. Na pitanje kako se oni trenutno drže, Zilenberg kaže:
„Čim se vratimo trkanju saznaćemo kako su zapravo prebrodili ovaj period jer niko ovako nešto nije iskusio do sada. Jeste da oduvek imamo zimske pauze, ali uvek znamo i datum kada sve ponovo kreće. Ovo sada je nešto potpuno novo, tako da momci treniraju, pokušavaju da ostanu u formi i zdravi bez informacije kada će doći vreme da ponovo voze. Mentalno je ovo najteži trenutak za sve vozače MotoGP šampionata, kao i ostalih klasa“.
A kada dođe vreme za trkanje izuzetno je važno da se to odradi kako treba, ističe Zilenberg. Ključno je da se vozačima da prilika da se naviknu na motore jer su ih poslednji put vozili na predsezonskim testiranjima u Kataru krajem februara.
„Za vozače je važno da ne skoče na motor odmah posle toliko duge pauze. Pretpostavljam da će nam biti potreban barem još jedan trening, koji bi trajao sat ili dva, posebno za vozače kraljevske klase, da bi mogli da se naviknu na sile, kao i da svoj mentalni sklop prilagode svemu, posebno reakcijama koje morate da imate na motoru kakav je njihov. Čim granice budu otvorene i dobijemo zeleno svetlo da ponovo krenemo, nadam se da će svi shvatiti da su sve to mladi momci, da nikada nisu iskusili ništa slično ovome, i da ne mogu odma da krenu sa trkanjem u okviru trkačkog vikenda. To donosi veliki stres, a u normalnim okolnostima kada počnete sa treninzima u petak ujutro svi su spremni, već su prešli veliki broj kilometara. Zbog toga verujem da moraju da imaju dodatni dan vožnje na toj stazi, barem trening, videćemo da li je moguće, ali to mora da bude razmotreno“, naglašava Zilenberg.

Ideja da dodatna testiranja budu organizovana pre početka sezone nije realna, kaže tim menadžer Petronas Jamahe, a kao glavni razlog navodi to da će šampionat brojati mali broj trka ako ga bude bilo.
„Bilo bi teško organizovati testiranja, pošto to povlači sa sobom organizaciju još jednog događaja, u nekoj drugoj zemlji, na drugoj stazi. Putujemo širom sveta, nas je ukupno oko 2.500, a to je poslednja stvar koju želite u ovakvim okolnostima. Više bih voleo da se četvrtkom organizuje dodatni trening od sat vremena, bez ikakvog pritiska prolaska u drugi deo kvalifikacija, da se samo vozi, meri vreme, ali da nema poretka“, ističe Zilenberg.
Iz Dorne, koja upravlja MotoGP šampionatom, istakli su da ne razmatraju mogućnost da trkački vikend kao u Svetskom superbajk šampionatu broji po dve trke. Međutim, Vilko kaže da bi to trebalo razmotriti.
„Tako nešto je moguće, a za mene je bolje da imamo manji broj trkačkih vikenda. Planirali smo 20 trka, svaki od tih 20 puta bi 2.500 ljudi putovalo iz zemlje u zemlju, ali ako možemo to da ograničimo na neki broj, u odnosu na vreme koje ćemo imati na raspolaganju, maksimum će biti sedam ili osam vikenda. A ako budemo imali po dve trke, to bi već mogao da bude broj od njih 16, možda i manje. Taj scenario bi bio moguć za sve tri klase, ako se sve dobro isplanira i svi razumeju scenario. Da li je to idealno? Ne, ali za ovu sezonu moramo da napravimo izuzetak“, jasan je Zilenberg.

Najbolji scenario u ovom trenutku je da ćemo imati sezonu koja će brojati do deset trka, koje će biti zgusnute u periodu od tri meseca. Po broju trka to bi moglo da podseti na vreme kada je Zilenberg započeo svoju karijeru sredinom osamdesetih. A kako bi onda sama borba na stazi izgledala?
„Teško je predvideti. Ako se sve zgusne pri kraju godine, morate da ostanete u formi, ali je to tako svake sezone. Sada je situacija samo kritičnija. Ako imamo samo dva-tri meseca tokom kojih možemo da vozimo trke, bolje je da se šampionat održi, nego da ga nemamo, to je moje mišljenje. I moraćemo da živimo sa tim rizikom. Za sve će biti isto, moraće da izbegnu greške jer ne smeju da dozvole ikakve povrede. Ne možete, na primer, da se oporavite od loma ključne kosti u tom periodu, a to znači da je sezona praktično gotova“, kaže nekadašnji holandski motociklista.
Poslednjih nedelja mnogi su upoređivali to kako su čelni ljudi dva najveća šampionata na svetu reagovali kada je bilo jasno da je situacija oko koronavirusa znatno ozbiljnija nego što se činilo. Velika nagrada Katara u kraljevskoj klasi je otkazana nedelju dana pre nego što je trebalo da bude vožena kada je postalo jasno da neće svi vozači i članovi tima moći da stignu u Dohu, dok su trke u preostale dve klase održane jer su svi već bili tamo. S druge strane, Formula 1 je otvaranje sezone u Australiji otkazala tokom jutra pre prvog treninga, iako se već dan ranije jedan tim (Meklaren) povukao sa trke.
„Da, Dorna je reagovala kako treba. Naš scenario je drugačiji od Formule 1 jer imamo tri klase. Kada pogledamo unazad, mogli smo da imamo prvu trku u Kataru da smo odlučili da svi ostanemo tamo. Ali, imali smo sastanak tamo posle testiranja, pojedini vozači su želeli da odu svojim kućama, kao i članovi timova. Odlučili smo da svi odemo kući, vrlo brzo posle toga Italija je postala blokirana i postojala je jedna jedina dobra odluka, a to je bilo otkazivanje trke. Za sada smo pratili preporuke čelnika zemalja, svaka čast na svim hitnim pitanjima koja rešavaju“, ističe tim menadžer Petronas Jamahe.

Nemogućnost trkanja dovelo je do brojnih pitanja, među kojima je jedno od najvažnijih budućnost manjih timova. Dorna je tu priskočila u pomoć, zna se da je tehnički razvoj za narednu sezonu zamrznut, ali je izvesno da će troškovi u narednom periodu biti veći jer će se mnogo toga promeniti, na šta ukazuje Zilenberg.
„Najveće pitanje je kako će sve krenuti 2021. godine. Pričalo se o zamrzavanju razvoja, ali je takođe važno znati kako će putovanja izgledati u budućnosti, to je nešto što mora da se reši. U prošlosti smo svi uskakali u avione, 300 ili 500 ljudi je bilo zgusnuto na malom prostoru, a to sada predstavlja veliki problem za Dornu. Međunarodni smo šampionat, letimo širom sveta, teško je sve rešiti jer će troškovi organizovanja letova biti mnogo veći sledeće godine. Moraćemo da pregledamo svoje budžete, ali se nadam da ćemo moći da stignemo na sve staze na vreme jer nas to mnogo brine pošto svuda moramo da putujemo“, naglašava Zilenberg.
Tu su i ugovori koje vozači imaju za ovogodišnji šampionat. Šta će biti ukoliko on ne bude održan? Iako je prvi čovek Petronas Jamahe Razlan Razali rekao da će njegov tim pokušati da zadrži Kvartarara, koji je već potpisao ugovor sa Jamahom za naredne dve godine, Zilenberg kaže da tako nešto nije realno.
„U ovom trenutku očekujemo da će svi ispuniti svoje ugovore za 2020. godinu, a da nas onda čeka nova sezona – 2021. Fabio je već potpisao za Jamahu, a mi ćemo morati da popunimo to mesto. Niko ništa ne zna o ovoj situaciji, šta zapravo Dorna želi, ali ne mogu da zamislim da će 2021. godina zameniti 2020. Pravno je to nemoguće, ali ja nisam pravnik, pa nemojte da mi uzmete za zlo ako kažem nešto što nije tačno. Samo ne mogu da zamislim da ako budemo imali skraćenu sezonu ili ona bude otkazana nećemo započeti novu sezonu. Mi smo privatni tim, nepredvidivo je šta ćemo od materijala imati na raspolaganju, ali to tek treba da bude odlučeno. Skoro je nemoguće predvideti bilo šta“, kaže Holanđanin.
A kako će onda izgledati potraga za vozačima kada trkanja nema?
„To je nešto što mi moramo kao tim da sredimo. Naravno, imamo svoja razmišljanja i strategiju, ali takođe nam je potrebno vreme. U normalnim okolnostima prelazni rok počinje veoma rano, najbolji vozači su već rešili svoje ugovore, ali je naš tim interesantan brojnim vozačima, tako da nemamo razloga za žurbu. Moramo da sačekamo da vidimo kojim momcima ide dobro u šampionatu, što je teško u ovom trenutku, tako da će sve kasniti, pa ćemo morati to da sačekamo. Ništa manje ili više, ali ne vidim to kao problem“, otkriva Zilenberg.
Jedan od vozača koji je na radaru Petronas Jamahe je i onaj čiju odluku svi željno iščekuju. Budućim Kvartararovim dolaskom ’Doktor’ će ostati bez mesta u fabričkom timu Jamahe, koja mu je ipak obećala motor ukoliko nastavi karijeru.
„Ako Vale bude tu, znamo već da mu je Jamaha obećala motor, ali za sada nismo pregovarali jer on tek treba da donese odluku da li nastavlja karijeru ili ne. Takođe moramo da vidimo kakve nas situacije tek čekaju zajedno sa Jamahom. U ovom trenutku Vale mora da odluči, a zbog toga kako trenutno izgleda sezona sve je na čekanju. Što se tiče vozača za 2021. za naš tim, sve opcije su otvorene“, ističe Zilenberg.

Pored Rosija, jedan od vozača koji se dovodi u vezu sa malezijskim timom je i Lorenco, sa kojim je Vilko blisko sarađivao kao tim menadžer u Jamahi. Španac je na kraju prošle sezone objavio povlačenje, ali se vratio na motor zahvaljujući ulozi test vozača japanskog tima, čime je nagovestio da razmišlja o povratku trkanju.
„Bilo mi je drago da vidim da je ponovo pronašao svoju moć. Vozio je u Maleziji, razumeo je odmah šta zna, shvatio je kako želi njegov motor da reaguje i uživa ponovo u trkanju. Ali, naravno, što se tiče njega mi trenutno možemo da popunimo samo jedno mesto u timu, a zapravo imamo dugačku listu vozača. Svakako on je jedan od njih“, otkriva tim menadžer Petronas Jamahe.
Vraćamo se na prošlu sezonu – ona je bila prva za Petronas Jamahu u kraljevskoj klasi, a obeležio ju je Kvartararo, koji je zablistao u svojoj debitantskoj sezoni. Zilenberg priznaje da niko nije očekivao rezultate kakve je ostvario mladi Francuz, koji se sedam puta našao na podijumu, a takođe je saglasan da je Morbideli bio potcenjen jer nije mogao da parira svom timskom kolegi.
„Ne, naravno da nismo očekivali, Fabio nas je iznenadio, posebno što se tiče brzine. Takođe, iznenadio nas je način kako Franko objašnjava motor i kako se izražava, kako je korak po korak osećao i shvatao kako da bude brži. Što se tiče rezultata, Fabio je impresionirao sve, dok je Franko praktično imao dobru sezonu, ali uz šest padova, od kojih tri nisu bila njegovom krivicom. To moramo da popravimo za ovu sezonu“, kaže Zilenberg i dodaje, „Saglasan sam da je Frenki bio potcenjen. U svojoj debitantskoj sezoni je bio 15, 16. a prošle godine je sa nama tri puta bio peti, imao je 50 bodova 2019, a 115 prošle sezone. Uspostavio je dobar način vožnje motora, ali je vukao ’repove’ od sezone ranije koju je proveo na Hondi. Bilo mu je potrebno mnogo više vremena da se prilagodi, a takođe osećam veliko poštovanje prema tome kako se ponašao jer je shvatio da ono što Fabio može, može i on, samo da treba da nauči da vozi motor na drugi način i potrudio se da to učini. Takođe se radujem njegovom povratku na motor da bi mogao da napravi korak napred“.

I Kvartararo i Morbideli imaju svoje jače i slabije strane, a na pitanje koje su one, Zilenberg kaže:
„Franko nastavlja da napreduje korak po korak, izuzetno je analitičan, izučava podatke, vrlo dobro zna šta može sâm, a šta treba da se uradi sa motorom. Posebno se mučio sredinom trke, nije osećao dobro motor, pa nije više mogao da vozi na granici, morao je da uspori za dve-tri desetinke i na kraju je mogao ponovo da ubrza. To je nešto na šta moramo da se koncentrišemo da bi imao stabilnu i brzu trku tokom celog njenog trajanja. Na tome smo već radili tokom zimskih testiranja. Što se tiče Fabija, naravno, stigao je kao debitant i morali smo da ga naučimo mnogo toga za kratko vreme pre početka sezone. Čim se to desilo, nešto slično smo morali da radimo svakog trkačkog vikenda jer nije poznavao staze na motoru kraljevske klase. Imali smo malo vremena da sve sredimo, ali smo tokom testiranja radili na tome da u prvim krugovima ima bolji osećaj nego što je slučaj bio prošle godine. Radujem se da vidim kako će to ispasti“.
Na samom početku karijere Kvartararo nije znao da se izbori sa pritiskom. Zbog njega je promenjeno pravilo da bi i pre 16. rođendana mogao da uđe u Svetski šampionat, ali u prve tri sezone nije pokazao ni delić onoga što se očekivalo od njega. Do prve pobede je stigao u svojoj četvrtoj sezoni, u Moto2, zbog čega su mnogi sumnjali u odluku Petronas Jamahe da ga angažuje, ali se to pokazalo kao pravi potez, a bilo je jasno da je mnogo napredovao i na psihološkom planu.

„Dobro se bori sa pritiskom, zapravo. Da bi se uopšte borio sa Markom morao je da bude na visokom nivou, dva puta je bio veoma blizu tome da ga pobedi, ali se na kraju poneo kao pravi sportista. Mark ga je pobedio, ali zahvaljujući jačim stranama Honde pošto je mogao da nas prati i pretekne na pravcu. Takođe je izgledalo kao da Fabio nije poražen. Naravno, nikada nije lepo kada vodite tokom cele trke i onda budete drugi, ali njegovo vreme će doći, a mi moramo da shvatimo kako to možemo da učinimo. On je izuzetno mlad, ali je to razumeo, to je bilo izuzetno zrelo s njegove strane“, otkriva Zilenberg.
Vozači Petronas Jamahe su tokom prošle sezone osvojili ukupno 307 bodova, 78 manje od fabričke Jamahe, a ispred su bili još samo Dukati i Honda. Na pitanje šta je realan cilj za ovu sezonu za Kvartarara i Morbidelija, Zilenberg je odgovorio:
„Za Fabija su to podijumi jer je do njih stizao nekoliko puta prošle godine, posebno krajem sezone se uvek borio za pobednička postolja. Za Franka je važno da takođe nađe put do podijuma jer mislim da je to ono što ovi momci žele – da se pokažu i stanu na pobedničko postolje. Do sada je bio daleko od toga, tri puta je bio peti, što nije loše, ali razlika u odnosu na vozače na podijumu nije uvek bila mala. Ipak, mislim da može to da dostigne, ali neka bude da se nađe među prvom šestoricom – bilo je sjajno kako je pronašao način prošle godine, ali mislim da je spreman za više“.
Ovogodišnja predsezonska testiranja bila su izuzetno zanimljiva, a vremena postignuta u Kataru nagoveštavala u ludu sezonu. Ukupno 18 vozača je bilo unutar jedne sekunde, a evidentno je da su svi timovi napredovali.

„Testiranja su bila interesantna jer izgleda da je posebno Aprilija napravila veliki korak napred, isto kao i KTM. Generalno, Jamaha, Dukati i Honda su unapredili svoje motore, sve je bilo znatno neizvesnije, tako da je teško izvršiti procenu na osnovu rezultata sa samo dve staze ko će najbolje funkcionisati. Kao što smo videli prošle godine, Mark i Honda su ostvarili veliki broj pobeda, ali je on jedini vozač Honde koji je to mogao da učini, dok je sa drugim timovima bilo drugačije. Dukati sa Dovijem i Jamaha sa Valentinom, Maverikom i Fabiom takođe su se dobro pokazali“, ističe Zilenberg.
Poslednjih godina svedoci smo skoro apsolutne dominacije Marka Markesa u kraljevskoj klasi, koju je jedino 2015. uspeo da prekine Lorenco. Zbog toga kako vozi, pravo je pitanje da li iko može da pobedi sada već osmostrukog svetskog šampiona, a na pitanje šta on misli Vilko kaže:
„Teško je reći u borbi za titulu, ali veliku šansu imaju Fabio i Dovi. Ako budu uvek na podijumu mogu da izazovu Marka jer se sve svodi na bodove. Mark je ostvario veliki broj pobeda prošle sezone, ali je svestan da ako vozači kao Fabio uvek završavaju drugi nije lako napraviti veliku razliku pre kraja sezone. Ne treba zanemariti ni Maverika jer je imao dva trijumfa u prošlom šampionatu, ali za njega važi da ne sme da bude toliko van podijuma kada ne pobedi“, rekao je Vilko Zilenberg u intervjuu za Sport Klub.