Mali automobili koji su se proslavili u moto-sportu

automoto vesti 13. nov 20218:30 0 komentara
Ford Fiesta WRC, Timu Suninen, Jarmo Letinen
Massimo Bettiol/Getty Images

Gradske automobile uglavnom zamišljamo kao kompaktne hečbeke sa pristupačnom cenom koji uglavnom služe za urbani transport od kuće do posla i nazad. Međutim, neki od ovih modela su se proslavili u svetu moto-sporta, pre svega u Svetskom reli šampionatu (WRC). 

Sama pravila WRC-a zahtevaju da automobili koji učestvuju u ovom takmičenju budu zasnovani na modelima koji su dostupni na tržištu, pa proizvođači uglavnom za osnovu iskoriste svoj aktuelni model B segmenta i naprave brojne modifikacije do te mere da je, osim u izgledu, teško naći sličnosti između serijske i reli verzije. Naravno, pravila svetskog reli šampionata su vrlo rigorozna, pa ovi mali automobili moraju da koriste 1,6-litarski agregat, a tu su još i turbo-punjači, anti-lag sistem, pogon na sva četiri točka, sekvencijalni menjač, aerodinamičke delove i druga unapređenja, što cenu jednog WRC automobila diže na oko 700.000 evra.

Primera radi, Ford Fiesta WRC je oko 50 puta skuplja od standardnog modela na kojem je zasnovana. Ovaj gradski automobil je i u serijskom izdanju sa trocilindarskim motorom poznat kao vrlo živahan i dinamičan automobil, jedan od boljih na polju vožnje u svom segmentu. Kada se priča o WRC verziji, ona je debitovala 2017. i te sezone je dominirala u takmičenju, jer je Sebastien Ogier u Fiesti WRC postao svetski šampion.

Hyundai u poslednjih nekoliko godina beleži velike uspehe u reliju, a svoje iskustvo iz sveta moto-sporta preneli su i na serijski male automobile, pa su njihovi modeli i20 i i30 dobili performantne verzije sa oznakom N. Korejska kompanija se u svetskom reli šampionatu takmiči sa modelom i20 Coupe WRC koji je prerađena verzija dobro poznatog gradskog mališana. Prethodne dve godine, Hyundai Motorsport je osvojio titulu u takmičenju konstruktora, a i ove sezone beleže odlične rezultate.

Tjeri Nojvil, Hjundai WRT i20 Kupe WRC
Massimo Bettiol/Getty Images

I dok većina proizvođača postojeći mali automobil koji je dostupan na tržištu iskoristi kao osnovu i zatim napravi automobil za reli, Toyota je to uradila potpuno drugačije. Japanska kompanija je od starta pravila reli automobil, a zatim su rešili da nešto blažu verziju tog automobila ponude kupcima. Tako je nastao GR Yaris, koji je trenutno jedan od najboljih hot hatch modela koje novac može da kupi. Radi se o gradskom automobilu koji ima manje od četiri metra, a pokreće ga trocilindarski motor. Zvuči dosadno, ali taj agregat razvija čak 272 KS, a snaga se prenosi na sve točkove putem šestostepenog manuelnog menjača.

Međutim, kada se priča o Svetskom reli šampionatu, ne možemo a da ne spomenemo promene koje nas očekuju počevši od sledeće sezone. Naime, pogonske jedinice svih učesnika moraće da budu hibridne, sa više snage. Prvi tim koji je potvrdio svoj automobil za sledeću godinu je Ford, ali su Fiestu zamenili nešto većom Pumom. U moderno doba krosover manije ne bi trebalo da nas čudi i što će reli automobili biti bazirani na ovom tipu vozila, ali ostaje nam da pratimo šta će se dalje događati. Svet se menja, pa samim tim mora i auto-moto sport.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi ko će ostaviti komentar!