
MLS je prva američka sportska liga koja se vratila u život tokom pandemije koronavirusa. Pod inventivnim imenom “MLS is Back” (MLS se vratio) liga je organizovala letnji turnir koji ima dva cilja.
Piše: Vlada Olić, iz Orlanda
Prvi je vratiti se na male ekrane što je pre moguće, a drugi podstaknuti nastavak sezone koja je prekinuta u martu nakon samo dva kola (MLS se igra od proleća do jeseni). Turnir je, pomalo pretenciozno, napravljen po ugledu na Mundijal i (skoro) svi timovi prvo igraju grupnu fazu (šest grupa sa po četiri tima), od kojih će najboljih 16 (prva dva iz svih šest grupa plus četiri najbolja trećeplasirana kluba) sledećeg vikenda krenuti u osminu finala po kup sistemu. Time je verovatno oboren nekakav svetski rekord jer čak 67 odsto klubova prolazi grupnu fazu.
Ceo turnir se igra u Orlandu, u velikom ESPN Wide World of Sports kompleksu u okviru Disney World. MLS je početkom jula okupio sve klubove u Floridi i napravljen je “meki” mehur gde svi klubovi odsedaju u hotelima u okviru ogromnog Dizni kompleksa. Ali, pravila ponasanja su blaža nego u NBA ligi, koji takođe koristi Diznijeve kapacitete ovde. (Dalas i Nešvil su izbačeni iz turnira zato što im je veliki broj igrača bio pozitivan na koronavirus po dolasku u Orlando) I dok košarkaška liga planira da završi svoju celu sezonu u Orlandu, MLS se nada da će posle završetka ovog turnira timovi uspeti da počnu da igraju u svojim stadionima (možda čak i sa ograničenim brojem navijača) – baš kao i bejzbol koji otvara sezonu u četvrtak. Utakmice iz grupne faze MLS turnira će se bodovati za regularnu sezonu dok pobednik ide u CONCACAF Ligu šampiona.
Velika Američka sportska TV mreža ESPN (čiji je vlasnik upravo Dizni) realizuje sve TV prenose koji se onda emituju ili na jednom od njihovih kanala ili na rivalima (Fox ili Univision na španskom). Prvi put u istoriji sada nema lokalnih TV prenosa. Prvi rezultati su dobri, debitantska utakmica Orlando – Majami je ESPN-u donela 464.000 gledalaca (#5 najgledanija utakmica u poslednjih pet godina), solidno za jednu relativno beznačajnu utakmicu sa neatraktivnim lokalnim akterima.

MLS je tako ušao u veliko partnerstvo sa Diznijem čiji će krajnji domet možda biti poznat tek kroz nekoliko godine kada trenutni ugovor za nacionalna TV prava, koji je podeljen između tri mreže, ističe. U Americi se za većinu sportova TV prava prodaju odvojeno na nacionalnom i lokalnom nivou. Ali, pošto je fudbal ipak idalje drugorazredni sport, lokalna TV prava (sem u par časnih izuzetaka) ne donose gotovo nikakav novac. Liga je ovog proleća naložila klubovima da ne produžavaju svoje lokalne ugovore dalje od 2022, kada sedmogodišnji nacionalni TV ugovor ističe ($720 miliona, što je jedva $4 miliona po sezoni svakom klubu), i postoje priče da će cilj biti da se proda kompletan paket za sva TV prava, slično velikim evropskim ligama. Glavni kandidat je naravno Dizni (kroz nacionalnu TV mrežu abc i sportski kanal ESPN), a liga se nada da će im pomoći činjenica da će Amerika biti domaćin Svetskog prvenstva četiri godine kasnije (uz Kanadu i Meksiko; MLS je startovao 1996. ponesen uspešnom organizacijom Mundijala dve godine ranije).
Dizni i ESPN su zato uložili jako mnogo resursa u realizaciju ovih prenosa. Sva tri terena su opremljena sa po čak 33 kamere, uključujući mini kamere u svakoj stativi, vazdušnu kameru koja preko četiri kanapa može da lebdi bilo gde nad terenom (taj ugao je dostupan gledaocima na espn.com), i dronove. Napravljeni su mini tornjevi za glavne TV kamere, i doneti dodatni reflektori na kranovima. Najprimetljivi je ogromni plavi chromakey zid visok pet metara koji se prostire dužinom celog terena i ESPN-u omogućuje da drži dodatne reklama. Uz njega koriste i plave krovove na nadstrešnicama iza terena za dodatne digitalne reklamne panoe koji nisu vidljivi malobrojnim srećnicima koji imaju pristup terenima. Konačno, ESPN takođe digitalno ubacuje velike semafore sa video bimovima na sredini terena i iza oba gola gde se emituju video klipovi navijača iz svojih dnevnih soba.

Ništa od ovoga ne postoji u stvarnosti. Ovog leta MLS uživo najviše podseća na “training ground” opciju u FIFA 20 – bez tribina, bez publike, gde se svaki uzvik igrača i te kako dobro čuje. ESPN Wide World of Sports dapače jeste prvenstveno centar za treniranje, sa 13 pravougaonih travnatih terena namenjenih fudbalu (ali i lakrosu, hokeju na travi i sličnim sportovima), atletskim stadionom, i terenima za bezbol. Nijedan od fudbalskih terena nema klasične tribine što ovom prilikom i nije veliki problem pošto je publici zabranjen pristup. Za potrebe ovog turnira, tri terena su prilagođena za televizijske prenose i koriste se u rotaciji da bi se izbegao fenomen centralnog terena na Vimbldonu gde se najvažniji meč uvek igra na najgoroj podlozi, istrošenoj posle 13 dana svakodnevne upotrebe. Tokom MLS is Back će biti odigrano 51 utakmica, podeljenih između terena broj 18 (jutarnji termin) i terena broj 16 i 17 koji se svakodnevno rotiraju za dve večernje utakmice. Sve svlačionice su privremene i nalaze se u pokretnim prikolicama.
Gledanje fudbala pod ovim uslovima je blago rečeno čudno. Najprimetnije je što se bukvalno sve čuje – svaki savet trenera, instrukcija golmana, psovka sudiji… Nema naravno klinaca koji dodaju lopte već ih zaposleni u MLS skupljaju, dezinfikuju, i stavljaju u posebna postolja pored terena koja su okićena (kao i centralni krug terena) grbom adidasa, generalnog sponzora lige u čijim dresovima nastupaju svi klubovi. Jedina razlika je što je taj logo u sredini virtuelan – kao i mnogo toga tokom TV prenosa.
Parking za medije je pola kilometra daleko od terena. Da bi vas pustili unutra morate da popunite upitnik o zdravstenom stanju, a onda vam digitalno mere temperaturu, da bi vas konačno golf vozilima dopremili do press boksa – ili u ovom slučaju šatora sa očajnim pregledom igre – na nivou terena, odmah iza severnog gola. Ali moglo bi da bude i gore – zbog koronavirusa US Open teniski turnir (ako ga uopšte bude) će prvi put biti organizovan bez ikakvog fizičkog prisustva medija čiji će sav pristup biti organizovan virtuelno. NBA liga, koja će svoju sezonu završiti takođe ovde u ESPN kompleksu u Orlandu, otišla je u drugu krajnost i od novinara očekuje totalni dvonedeljni karantin u hotelu bez prava na izlazak iz sobe pre nego što im se odobri pristup utakmicama i igračima. U MLS imamo pristup utakmicama ali ne i akterima – sve konferencije se obavljaju virtuelno, preko Zoom aplikacije. Zato je u utorak uveče medijska loža bila skoro potpuno prazna. Ali, na kraju, biće tužno ako se ispostavi da je leto 2020. pokazalo da se više novca može zaraditi virturlnim TV dopunama i zaobilaženjem direktnog prisustva publike kao integralnog dela zadovoljstva gledanja sportskih događaja.