Neki novi klinci vol. 13

Formula 1 2. mar 20237:00 8 komentara
Nik de Vris
Mark Thompson/Getty Images

Nova sezona Formule 1 je pred nama, a najavu tradicionalno započinjemo pričom o novajlijama. Ovogodišnja klasa je i te kako zanimljiva, pošto u šampionat ulaze trojica vozača koji su se svaki na svoj način istakli u nižim kategorijama.

Neki novi klinci

Na početku prošle sezone smo imali jednog, ali vrednog debitanta u šampionatu – Guanjua Džoua, prvog Kineza u Formuli 1. Za volanom Alfa Romea Džou je u pojedinim trenucima bio impresivan, pa nije bilo iznenađenje što je zadržao mesto u timu. Mladi Kinez je tri trke završio među osvajačima bodova, a najbolji rezultat ostvario je u Kanadi, kada je bio osmi, a po bod je imao još u Bahreinu i Monci.

Džou nije ostao jedini debitant do kraja prošlogodišnjeg šampionata, pošto je Nik de Vris dobio priliku na Velikoj nagradi Italije i gotovo savršeno je iskoristio. Holandski automobilista je jedan od novajlija ove sezone, pošto je dobio priliku u Alfa Tauriju, a ubraja se u rukije uprkos tome što ima jednu trku iza sebe. Pored njega, tu su i Oskar Pjastri, koji će braniti boje Meklarena, i Logan Sardžent, za koga se odlučio Vilijams. Više o njima trojici možete da pročitate u sledećim redovima…

Nik de Vris

Iako je već vozio jednu trku i ima dva upisana boda, De Vris faktički i jeste novajlija s obzirom na to da će mu ovo biti prva prava sezona u Formuli 1. Holanđanin od trojice rukija ima najviše uslovno rečeno velikih titula jer je do sada bio šampion i Formule 2 i Formule E, ali mu one nisu jedine do kojih je došao do sada.

Ono što je zanimljivo je da se De Vris zapravo ne zove Nik, već mu je to nadimak. Rođen je u selu Ejtvelingergi, u Friziji na severu Holandije, kao Hendrik Johanes Nikasijus, a karijeru je započeo sa nepunih devet godina u kartingu. Učešćem u raznim šampionatima se probijao, a prve titule stigle su 2008. godine, kada je osvojio Svetsku seriju, kao i nemački juniorski šampionat, a sezonu kasnije i odbranio te titule. Sve to je zatim ispratio titulama svetskog šampiona prvo 2010, a potom i 2011. godine, kao i evropskog, pre prelaska u jednosede, a Meklaren ga je već tada uzeo pod svoje okrilje.

Nik de Vris
Peter Fox/Getty Images

Prve tri sezone u jednosedima proveo je u Formuli Reno 2.0, već u prvoj sezoni u Evrokupu je bio peti, a mnogi su ga već tada hvalili zbog zrelosti. Ona je posebno došla do izražaja dve godine kasnije kada je osvojio dve titule – evropsku i severnoevropsku, a na putu do njih se 14 puta našao na najvišem stepeniku pobedničkog postolja. Usledio je prelazak u Formulu Reno 3.5, u kojoj je zauzeo treće mesto 2015. godine, a do prve pobede je došao na poslednjoj trci.

Uticaj Meklarena je potom doveo do toga da ode korak unazad i pređe u GP3, a to je umnogome uticalo na dalji tok njegove karijere. Iako je upisao dve pobede, generalno nije imao dobru sezonu i nije nastavio u istom ritmu kao do tada. Ostao je deo juniorskog programa britanskog tima, ali mu to nije mnogo pomoglo, da bi započeo saradnju sa Audijem i konačno stigao u Formulu 2 kao 22-godišnjak, mnogi bi rekli malo i kasno.

U prvoj sezoni slavio je u sprint trci u Monaku i zabeležio još četiri podijuma, da bi u drugoj napravio korak napred, ali nije mogao bolje od četvrte pozicije. Ispred njega tada su se našli redom Džordž Rasel, Lando Noris i Aleks Albon, koji su svi već nekoliko godina u elitnom društvu. Treća sezona ponovo se pokazala ključnom za njega i praktično se prošetao do titule, sa 42 boda prednosti u odnosu na Nikolasa Latifija.

Baš te godine napustio je Meklaren, a još pre nego što je obezbedio krunu potpisao je za Mercedes i najavio prelazak u Formulu E. U tom šampionatu je proveo tri godine, osvojio je titulu u sezoni 2020/21, a uporedo je imao ulogu rezervnog vozača Mercedesa u Formuli 1. Prošle godine je dobio priliku da vozi za Vilijams na “Katalunji” tokom slobodnog treninga, a potom je dva puta isto učinio za volanom Mercedesa i Aston Martina. I dan pošto je vozio za tim čije sedište je tik pored staze “Silverston” u Monci, dobio je poziv koji je promenio sve.

Nik de Vris
Clive Mason/Getty Images

Njegov raniji rival iz Formule 2 Aleks Albon morao je u bolnicu na operaciju slepog creva, pa je Vilijams pozajmio De Vrisa za ostatak trkačkog vikenda u Monci. Holandski automobilista je na sjajan način iskoristio tu priliku, prvo postavivši 13. vreme u kvalifikacijama, a potom napretkom u trci u kojoj je došao do devetog mesta i dva boda. Ono što treba naglasiti je da je Vilijams tokom cele prošle sezone osvojio osam bodova – dva su bila De Vrisova, isto toliko je imao Latifi, dok je preostala četiri timu doneo Albon.

Posle vikenda u Monci bilo je jasno da De Vris zaslužuje mesto u Formuli 1, ali je samo bilo pitanje da li će ga neko osloboditi zbog njega. Za neke iznenađujuće, a za neke baš i ne, to je učinio Alfa Tauri, pošto to znači da ga je Red Bul praktično preoteo od Mercedesa. I na taj način De Vris je postao drugi vozač u Formuli 1 koji je vozio u Formuli E, a prethodno je to učinio samo njegov prethodnik u timu iz Faence Pjer Gasli, koji karijeru nastavlja u Alpinu.

Ono što takođe treba napomenuti pored svih titula koje je De Vris osvojio jeste i činjenica da on iza sebe ima dobre rezultate i u kategorijama sportskih automobila. Holandski automobilista je vozio u Svetskom šampionatu izdržljivosti i Evropskoj Le Man seriji, a prošle godine je zauzeo osmo mesto u generalnom poretku 24 časa Le Mana vozeći za Dži-drajv rejsing.

Oskar Pjastri

Saga oko Pjastrijevog ulaska u Formulu 1 bila je svojevrsna španska serija, najblaže rečeno. Pošto je bilo jasno da će Fernando Alonso karijeru nastaviti u Aston Martinu, Alpin je objavio da će Australijanac voziti za taj tim od 2023. godine. Međutim, samo nekoliko sati kasnije sam Pjastri je to oštro demantovao na društvenim mrežama, da bi se kasnije ustanovilo da je francuski tim to objavio bez njegovog znanja, a da je on tada već potpisao za Meklaren.

Oskar Pjastri
Clive Mason/Getty Images

Kompletan slučaj je čak završio pred Tribunalom Svetske automobilske federacije, a tada je ustanovljeno da je Pjastrijev ugovor sa britanskim timom važeći, a Alpin je ostao bez vozača u kojeg je i te kako ulagao u nižim kategorijama. Iz francuske ekipe su čak upirali prstom i u Marka Vebera, koji je već godinama mentor 21-godišnjeg sunarodnika, pominjali mogućnost da traže finansijsku nadoknadu zbog propalih ulaganja, ali su na kraju priznali poraz i angažovali Gaslija.

Što se tiče Pjastrija, on je rođen u Melburnu, a kao i većina svojih rivala auto-moto karijeru je započeo u kartingu. Prvo se takmičio u rodnoj Australiji, da bi se preselio u Evropu, ali je debi u jednosedima imao zapravo u Aziji – u Formuli 4 Ujedinjenih Arapskih Emirata. Na 11 trka zabeležio je dva podijuma i prvu sezonu je završio na šestom mestu, da bi potom bio drugi u britanskoj Formuli 4.

Okušao se zatim u nekoliko različitih Formula Reno vozeći za Arden, a u najboljem svetlu pokazao se od 2019. godine osvojivši tri titule u važnim šampionatima za tri sezone. Prvo je bio najbolji u Evrokupu Formule Reno, zatim je pokorio Formulu 3 i na kraju Formulu 2, tada već uz podršku Renoa, a kasnije Alpina. U Formuli 3 je krunu osvojio iako se na podijumu našao tek šest puta na 18 trka i nikada nije startovao iz prvog reda, a samo četiri boda razdvajala su njega, Sardženta i Tea Pušera.

Oskar Pjastri
Peter Fox/Getty Images

Odmah naredne sezone je stigao do najvrednije titule u dosadašnjem delu karijere, sa 60,5 bodova prednosti u odnosu na Rusa Roberta Švarcmana, a njih dvojicu je pratio Džou. Uprkos kruni, za njega nije bilo mesta u Formuli 1 prošle sezone, a zbog osvojene titule nije imao pravo učešća u Formuli 2. Morao je da se zadovolji ulogom rezervnog vozača Alpina, a tim mu je pružio nekoliko prilika da testira bolid, a pre nego što je dobio priliku da vozi na nekom slobodnom treningu došlo je do već pomenute španske serije. Srećom po Pjastrija ona je razrešena onako kako je on želeo, a predstojećeg vikenda on će postati 18. Australijanac koji je vozio u Formuli 1.

Logan Sardžent

Od trojice ovogodišnjih debitanata, Sardžent je u nižim kategorijama imao najslabije rezultate, ali je svoju priliku u Vilijamsu zaslužio. Momak sa Floride biće prvi Amerikanac u Formuli 1 još od 2007. godine, kada je Skot Spid vozio za Toro Roso. 22-godišnji Sardžent je karijeru započeo sa nepunih osam godina, a u početku se takmičio na tlu Sjedinjenih Država, pre nego što se preselio u Evropu.

Prvo je osvojio titulu juniorskog svetskog šampiona u kartingu, a potom je slavio i u starijoj konkurenciji 2015. godine i na taj način postao prvi Amerikanac kojem je to pošlo za rukom od Lejka Spida 1978. godine. Već naredne sezone došao je i do seniorske titule, a potom je prešao u jednosede, isto kao i Pjastri, u Formulu 4 Ujedinjenih Arapskih Emirata. Iako nije imao nijednu pobedu te sezone, čak 15 puta se na 18 trka našao na podijumu, što mu je donelo drugo mesto u šampionatu.

Logan Sardžent
Clive Mason/Getty Images

Naredne sezone je vozio u britanskoj Formuli 4, u kojoj je zauzeo treće mesto, iza šampiona Džejmija Kerolajna i Pjastrija, koji mu je inače bio timski kolega. Njih dvojica su se ponovo našli u istom timu nekoliko godina kasnije u Formuli 3, kada su se borili za titulu koja je otišla u ruke Australijanca. I dok je Pjastri odmah potom prešao u Formulu 2, Sardžent je ostao u kategoriji ispod, ali nije uspeo da se bori za titulu te 2021. godine.

Tokom te godine američki automobilista je vozio u još nekoliko kategorija, između ostalog u Evropskoj Le Man seriji i Formuli 2, u koju je prešao potpuno prošle sezone. Još u oktobru 2021. godine Sardžent je postao član deo Vilijamsove akademije, a britanski tim mu je ukazao priliku nekoliko nedelja kasnije na testiranjima za mlade vozače u Abu Dabiju. Debi tokom trkačkog vikenda imao je na prošlogodišnjoj Velikoj nagradi Sjedinjenih Država, a baš tada je potvrđeno da će Amerikanac dobiti mesto u timu za ovu sezonu ako osvoji dovoljan broj bodova za superlicencu.

Sardžentu je za to bilo potrebno da bude barem peti u šampionatu, a mladi Amerikanac ništa nije prepustio slučaju tokom prve trke poslednjeg trkačkog vikenda u Abu Dabiju. Na kraju je sezonu završio na četvrtom mestu, iza Brazilca Felipea Drugoviča, Pušera i Lijama Losona iz Australije.

Felipe Drugovič
Bryn Lennon/Getty Images

Inače, postoji mogućnost da i Drugovič bude među debitantima predstojećeg vikenda u Bahreinu, pošto se još ne zna da li će se Lens Strol oporaviti od preloma desne ruke. Međutim, pošto izvesno neće voziti celu sezonu ne možemo da ga brojimo kao novajliju, barem ne za sada…

Nova sezona Formule 1 počinje ovog vikenda Velikom nagradom Bahreina, uz direktne prenose na kanalima Sport Kluba, uz SBB mrežu i platformama EON i Total TV.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare