Kako hašimoto sindrom utiče na bavljenje sportom?

David Dee Delgado, Reuters

Hipotireoza nije lako uočljiva golim okom, ali kada je lekar dijagnostikuje može se prilično jednostavno držati pod kontrolom. Pored terapije, važno je da se zdravo hranite i radite vežbe koje su u skladu sa ovim zdravstvenim stanjem.

Koje vežbe treba praktikovati?

Vežbe su veoma važne i za potpuno zdrave osobe, jer na taj način održavamo telo aktivnim i svežim. U toku vežbanja oslobađa se hormon sreće. Lučenje ovog hormona zavisi od osobe do osobe, ali je veoma važan za one koji imaju usporeni rad štitne žlezde. Hašimoto je često uzrok hipotireoze i on je taj koji dovodi do depresije. Lučenje hormona sreće pomaže pri smanjenju depresivnih stanja.

Najbolji treninzi za osobe sa usporenom štitastom žlezdom su aerobik treninzi. Oni povećavaju osetljivost receptora na insulin i tako mogu pomoći pri sprečavanju pojave dijabetesa tipa II kod osoba sa hipotireozom. Osim toga, oni pomažu opštem stanju tela, krvnih sudova i raspoloženja. Ono o čemu morate voditi računa je da ne preterate u treniranju. Ukoliko se telo previše umori, takvo vežbanje može biti kontraindikativno kod osoba sa hipotireozom.

Koliko fizičke aktivnosti je mnogo?

Maksimalan puls za zdrave osobe je kada od 220 oduzmete broj vaših godina. Maksimalan puls za osobe sa hipotireozom je 70% od maksimalnog pulsa zdrave osobe. Dakle, ako imate 40 godina i hipotireozu, vaš puls tokom vežbanja ne sme da pređe 126. Postoje brojne trakice, satovi, ali i sprave u teretani koje prate vaš puls dok vežbate i na njih treba da obratite pažnju.

Usporeni rad štitaste žlezde može izazvati bol u zglobovima, umor i povećanje telesne težine, a povećanje telesne težine takođe može izazvati umor i bolove u zglobovima, što može otežati vežbanje. Obolelima nekada nedostaje energije, pa je teško ustati i početi sa nekom aktivnošću, ali upravo vežbanje može pomoći u upravljanju osnovnim simptomima bolesti.

Iako se još uvek ne znaju jasni uzroci bolesti štitaste žlezde, zdrava ishrana, kretanje, redovno vežbanje i izbegavanje stresa su svakako dobra kombinacija za održavanje optimalnog zdravlja. Upravo vođenjem zdravog načina života mogu se eliminisati bolesti srca i krvnih sudova, kao i mnoga depresivna stanja koja se mogu javiti kod Hašimotoa. Jedino upozorenje da se u fizičkoj aktivnosti ne pretera. Granica između fizičke aktivnosti koja je korisna ili štetna u ovoj situaciji je tanka.

Koji su benefiti vežbanja

Kada štitasta žlezda uspostavi pravilan rad, uz pomoć terapije i vežbanje može poboljšati njenu funkciju, kao i sveukupno fizičko i mentalno stanje. Može čak pomoći da se smanji doza tiroksina u terapiji.

Jedno istraživanje je dokazalo da se smanjuje umor, a poboljšava probava i gubitak težine samo sat vremena vežbajući jogu, tokom tri meseca. Redovno vežbanje može pomoći u poboljšanju simptoma funkcije žlezde, ali bi trebalo imati na umu da ovo nije lek za stanje, već samo jedan od načina kojim se olakšava život.

Ostale prednosti uključuju:

Bolji nivo energije
Poboljšava se raspoloženje
Fizička aktivnost pomaže u stimulisanju endorfina (hormon „za dobar osećaj“)

Ubrzava se metabolizam

Koja vrsta vežbi je najbolja za Hašimoto?

Ukoliko je stanje štitaste žlezde pod kontrolom, trebalo bi da je osoba u mogućnosti da vežba na isti način kao i svako bez poremećaja štitne žlezde. Ako tek započinje vežbanje ili ako oseća simptome poremećaja štitaste žlezde, najbolji su treninzi snage niskog do umerenog intenziteta i aerobne vežbe. Aerobne vežbe neće stvoriti preveliki pritisak na zglobove i mišiće, što je važno, jer hipotireoza dovodi do otoka i bolova.

Aerobik u vodi

Aerobik u vodi je dobra opcija, jer voda olakšava zglobovima pritisak na njih, pa neće dolaziti do uobičajenih bolova i oticanja.

Šetnja

Hodanje je laka vežba koja sagoreva kalorije i pokreće puls, a za nju je potreban samo udoban par cipela.

Joga

Pomaže u jačanju i istezanju mišića, istovremeno fokusirajući se na disanje. Studije su pokazale da su osobe sa hipotireozom koje su praktikovale joga disanje šest meseci, imale bolji kapacitet pluća.

Tai Či

Ovo je usporena borilačka veština koja se opisuje kao „meditacija u pokretu“. Pomaže u smanjenju stresa i poboljšanju: raspoloženja, ravnoteže i snage.

Ukoliko tek po postavljanju dijagnoze osobapočinje sa vežbanjem, trebalo bi da krene polako, da osluškuje svoje telo i nikako ne bi trebalo da preteruje. U saradnji sa trenerom kasnije se uključuju vežbe sa naporom.

Koliko fizičkih aktivnosti je dovoljno?

Poželjno je pitati svog endokrinologa za savet, pre isprobavanja novog programa vežbanja. Pre početka treniranja, lekar je taj koji može da proceni koji su mogući potencijalni problemi koji mogu otežati vežbanje ili koji bi mogli dovesti do opasnosti od povrede. Naravno, on je taj koji određuje i pravu dozu hormona štitne žlezde, koju bi trebalo uzimati redovno.

Šta se dešava kada terapija nije dobro prilagođena, a kreće se na trening?

Ako je doza lekova za štitastu žlezdu previsoka, pacijent može doživeti veoma visok broj otkucaja srca, čak i dok izvodi umerene do intenzivne vežbe.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi ko će ostaviti komentar!