Ajkulo sa ljudskim likom

Moto GP 4. mar 202413:15 21 komentara

Da mi je neko rekao da ću ikada u tekstu citirati jedan od hitova devedesetih, pomislila bih da je ta osoba luda.

Ali, eto, baš to se dogodilo.

Najbolje da odmah okrivim Pedra Akostu za to.

Ali, verujte mi, postoji dobar razlog. Vrlo brzo, ako već nismo, postaćemo svedoci toga kako on postaje jedna od najvećih zvezda koje je Moto GP šampionat imao. Ikada.

Otkako se pojavio u Svetskom šampionatu, Akosta je zaludeo sve istinske ljubitelje motociklizma, i to s razlogom. I svi su jedva čekali da se pojavi u kraljevskoj klasi, što se dešava u njegovoj tek četvrtoj sezoni, a u nju stiže kao dvostruki svetski šampion sa nepunih 20 godina. Ali, verujte mi on nije klasičan tinejdžer. Motociklisti su po prirodi svog posla primorani da sazru mnogo ranije od svojih vršnjaka, ali Akosta je to sazrevanje odveo na novi nivo.

Pedro Akosta
David Goldman / Red Bull Content Pool

Mladi Španac je sada zreliji od mnogih svojih rivala u najjačoj klasi, njegovo razumevanje profesije je na neverovatnom nivou, posebno toga šta je srž trkanja, a tek interakcija sa publikom… On je, zaista, neko ko će za koju godinu biti zvezda u rangu Marka Markesa i Valentina Rosija. Kada su rezultati u pitanju, velike su šanse da ih dostigne.

Moto GP 2024.

Ko zna, možda i pretekne.

I vrlo dobro zna šta se očekuje od njega, ali stoji čvrsto na zemlji, i te kako svestan da nije postigao ni blizu onoga za šta je predodređen, a već je postigao mnogo.

To da je u pitanju vanserijski talenat je moglo da se vidi istog trenutka kada je stupio na svetsku scenu, ali toliki napredak?

Zaista teško.

Mada, nešto je moglo da se nasluti već na njegovoj drugoj trci u Moto3 kategoriji, kada je startovao iz pitlejna i došao do prvog trijumfa u karijeri. Bilo je to na Velikoj nagradi Dohe, a sve ono što je usledilo pokazalo nam je da to nije bilo slučajno, niti rezultat spleta okolnosti, već da je baš do njega!

Kako je izgledao njegov put?

Njegov otac, inače ribar, bio je zaluđen motociklima, dok Pedra to i nije mnogo zanimalo. Ali, kada je imao četiri godine otac mu je kupio plavi motor sa brojem 27, koji je proslavio Kejsi Stoner, i to je sve promenilo. Počeo je da vozi taj motocikl nigde drugde, nego na jednom fudbalskom terenu u rodnom Masaronu, da bi potom prešao na stazu. Za sam početak kaže da mu je izuzetno teško pao jer je bio među najsporijima, zbog čega je jednom prilikom i plakao na startu. Međutim, kako je počeo da razume trkanje, tako je počeo i da uživa.

Pedro Akosta
Gold & Goose / Red Bull Content Pool

Sam priznaje da ga je tada bilo teško kontrolisati, ali je ključnu ulogu u tom periodu imala njegova majka, koja ga je i pogurala ka motociklizmu, a upravo je ona bila ta koja je ostavila sve da bi ga pratila i da bi on jurio svoje snove. Nije bilo lako, porodica Akosta je poticala iz radničke klase, ali je svojom posvećenošću, uz neverovatnu veštinu, mladi Španac uspeo da se probije kroz niže kategorije do svetskog nivoa. Na tom putu je učestvovao u mnogim šampionatima u Španiji, da bi kao 14-godišnjak stigao do Svetskog juniorskog šampionata.

Presudan trenutak za njegovu karijeru desio se prelaskom u Red Bulov kup novajlija, koji je po njegovim rečima najbolji šampionat u kojem je do sada učestvovao.

„I dalje je za mene to najbolji šampionat u kojem sam vozio jer svi imaju na raspolaganju iste motocikle, pa do izražaja dolaze talenat i vredan rad“, istakao je jednom prilikom.

Pedro voli da kaže da bi danas bio ribar (što nikako nije želeo!) da nije dobio priliku u Kupu novajlija, u kojem je u prvoj sezoni bio vicešampion, iza Karlosa Tataja, a pošto nije našao mesto u Moto3, vratio se na još jednu sezonu. I to mu se isplatilo jer je došao do titule, i to pošto je malo falilo da zbog teške povrede noge propusti sam početak, ali je potom stigla pandemija koronavirusa, koja je pomerila start sezone. Kandidaturu za šampiona je istakao odmah, pobedivši na prvih šest trka, a iako se potom na narednih šest trka nije našao na najvišem stepeniku pobedničkog postolja, glatko je stigao do trona, ispred Davida Munjosa i Ivana Ortole.

Pedro Akosta
Gold & Goose / Red Bull Content Pool

I sasvim zasluženo stigao je debi u Svetskom šampionatu, u kojem je dobio priliku u Red Bul KTM Ajo timu:

Prva trka – podijum na Velikoj nagradi Katara.
Druga trka – pobeda na stazi „Losail“. I to posle starta iz pitlejna, zbog kazne za neodgovornu vožnju na treningu. Svima koji su gledali tu trku bilo je jasno da je zvezda rođena.

Slično se desilo i pet godina ranije, kada je Bred Binder došao do pobede u Heresu, ali slobodno se može reći da je Akosta ipak drugi nivo u odnosu na Južnoafrikanca već sada.

Uz rezultate je stigao i pritisak, ali za njega je to na neki način bila igra, pa čak i šala. Jer, nezamislivo je da se neko tek stigao u Svetski šampionat konkuriše za titulu, a tek da je osvoji. Samo, baš to se i desilo i ispostavilo se da nije šala. Akosta je u Dohi započeo niz od tri trijumfa zaredom, a iako je imao i uspone i padove do kraja sezone, pravu konkurenciju u borbi za titulu nije imao. Na kraju je sezonu završio sa šest pobeda, još dva podijuma, i 43 boda više od drugoplasiranog Denisa Fođe, a odmah potom usledila je selidba u Moto2.

Tu su, zapravo, nastupili problemi za njega. Prva sezona u srednjoj kategoriji je po njegovom priznanju bila veoma teška zbog očekivanja posle titule i spoznaje da je za sve potrebno vreme. Sve to možda najbolje oslikava činjenica da je na debiju u Moto2 bio 12. i nije bio zadovoljan, dok bi većina drugih vozača takav rezultat na prvoj trci u novoj kategoriji slavila. Pravog pritiska za njega nije ni bilo jer mu niko, a tu se misli na njegov tim i KTM, nije rekao da nešto mora. Možda se podrazumevalo da treba da bude među kandidatima za titulu, ali to ne znači da je i moralo da bude tako.

Pedro Akosta, Mark Markes
Gold & Goose / Red Bull Content Pool

Na kraju i nije bilo tako, ali je uprkos problematičnom privikavanju na srednju kategoriju, kao i problemima sa prelomom noge, u pojedinim trenucima nagovestio šta nas čeka tokom 2023. godine. Prvenac u Moto2 je upisao u Muđelu, slavio je potom još u Aragonu i Valensiji, a iako je propustio dve trke i imao četiri odustajanja sezonu je završio na petom mestu.

I, nekako logično, prošle sezone se nijednog trenutka nije ni postavljalo pitanje ko će na kraju biti šampion.

Jednostavno, bio je klasa za sebe, a jedino izletanje u Le Manu možemo da okarakterišemo kao grešku, pošto je poklekao u trenutku kada je jurio Tonija Arbolina. Upravo mladi Italijan je bio Akostin glavni konkurent u okršaju za titulu, ali ta njihova borba je bila praktično nepostojeća jer je španski motociklista sezonu završio sa 83 boda prednosti. Na putu do titule, koju je obezbedio u Maleziji, dve runde pre kraja, Pedro je imao sedam trijumfa, uz još sedam podijuma, ali i ugovor sa Gas Gasom u kraljevskoj klasi.

To da će Akosta od ove godine biti u najjačoj kategoriji bilo je javna tajna praktično od proleća, ali je samo bilo pitanje koga će zameniti – da li Augusta Fernandesa ili Pola Espargara. Na kraju je odluka pala da mlađi od dvojice Španaca ostane, a Espargaro preuzme ulogu test vozača KTM rejsinga. I možda je tako bilo i najpravednije, s obzirom na to da je austrijska kompanija poslednjih sezona „potrošila“ preveliki broj rukija već posle njihove prve sezone. Između ostalih, i Remija Gardnera, šampiona Moto2 kategorije iz 2021. godine, koji je utočište potom pronašao u Svetskom superbajk šampionatu.

Sa Akostom sigurno neće biti takav slučaj. Jer, on je kompletan paket. Istinski voli motociklizam, mlad je, ambiciozan, neverovatno vešt, pametan i razuman. To se odavno moglo zaključiti, a posebno posle njegovog komentara da su u Moto GP šampionatu svi previše prijateljski nastrojeni. I ide u prilog onome što već neko vreme ponavljamo – kraljevskoj klasi je potrebno rivalstvo, a toga trenutno nema.

„Ljudi žele borbe kakve su imali Pedrosa i Lorenco, Markes i Rosi, Lorenco i Markes, Rosi i Bjađi, Rosi i Žibernau“, jasan je Akosta.

I ono što je lepo videti kod njega je činjenica da se ne folira. Svi koji prate motociklizam vide pravu verziju Pedra Akoste, koji vrlo dobro razume šta navijači žele da im se pruži.

„Valentino je pred kamerama bio isti kao van staze. Moramo nekad da kažemo nešto glupo, da se smejemo, da plačemo, ljudi smo. Ne mogu svi da dođu na stazu, zato želim da imam neki odnos i sa onima koji gledaju iz daleka. Jer, ne tako davno, ja sam bio jedan od tih ljubitelja motociklizma“, rekao je jednom prilikom.

Pedro Akosta
David Goldman / Red Bull Content Pool

A, da… Što se naslova tiče, zaboravite Ellu B. Akosta za sebe kaže da je ajkula.

I ne laže.

Otac je bio taj koji mu je osmislio logo kada je bio klinac, njemu se svidelo i to je nešto što ga prati od tada. Ipak, nadimak je jedno, ali u stvarnosti Pedro već uveliko pokazuje određene osobine jedne ajkule. Kraljevska klasa je izvesno najbolje mesto na kojem će se prava neman pojaviti kao grabljivica u okeanu talenta i vrednog rada i dokazati pravilo da veća riba jede manje. Zato, spremite se za spektakl u režiji jedne ajkulice. 🙂

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare