Možda nije osvojio titulu, ali je izvukao sve iz sebe do poslednjeg trenutka. Na stazi smo videli njegovu ubedljivo najbolju verziju – ne savršenu, već onu koja i greši, a van nje je takođe pokazao da je veliki. Jednostavno, to je bila prošla sezona Frančeska Banjaje.
Vozač Dukatija se 11 puta našao na najvišem stepeniku pobedničkog postolja u nedeljnim trkama, a kada bi se dodale i pobede u sprintu ukupno bi ih bilo 18, samo što se te subotnje ne broje u zvaničnu statistiku. I uprkos tome nije uspeo da po treći put zaredom bude šampion… Za 10 bodova pobedio ga je Horhe Martin i ispisao nove stranice istorije.
Italijana su skupo koštale greške koje je napravio – imao je osam odustajanja, više nego ikada pre. Na primer, dve godine ranije je uspeo da preokrene situaciju kada je imao 91 bod zaostatka u odnosu na Fabija Kvartarara i uz pet odustajanja postane šampion, ali tada nije bilo sprint trka koje su unele posebnu dimenziju.
Kada smo razgovarali sa njim u Japanu, njegove šanse za preokret protiv Martina su bile velike, a on je bio u sjajnoj formi, što je potvrdio dvostrukim trijumfom na „Motegiju“. Nismo toliko pričali o borbi za titulu, koliko smo se dotakli koliko se njegov život promenio otkako je postao šampion kraljevske klase. I tom prilikom nam je otkrio nekoliko zanimljivih detalja koje nismo znali ranije… Za početak nas je zanimalo koliko mu se život promenio otkako je postao Moto GP šampion.
„Iskreno, nije se mnogo promenilo. I dalje radim iste stvari kod kuće, moj život je poprilično sličan onome ranije. Lep je taj deo što me više prepoznaju kada radim, kada sam u radnji, kada jedem u restoranu, ali to je deo posla i, iskreno, to je nešto na šta sam ponosan, tako da je to dobro. Ovde je poprilično drugačije, na stazi, jer osećam da se moj glas više čuje, ljudi me više slušaju, tako da je to sjajno i smatram da je i to deo ovog posla. Kada pobeđujete, kada nosite broj jedan na svom motoru normalno je da je tako“, rekao je Banjaja za Sport Klub.
Banjaja je istakao jednu zanimljivu stvar – da ga ljudi sada više prepoznaju, nego što je slučaj bio prethodnih godina. Poznato je da su Valentino Rosi i Mark Markes tokom istorije najprepoznatljiviji motociklisti i nisu mogli da se šetaju mirno gde god da bi otišli. Što se tiče vozača Dukatija, još nije takav slučaj.
„Tokom trkačkog vikenda u Italiji zna da bude teže, kao i u padoku na ostalim evropskim trkama. Lepo je, pošto volim da budem sa ljudima, sa navijačima, ali imamo malo vremena po rasporedu, tako da moramo brzo da se krećemo na različita mesta da bismo radili sve što trenba, a ako idete peške, to može da bude znatno sporije. Nije to nešto najgore, zapravo je i dobro, volim to, ali ponekad može poprilično da vas uspori“.
Ipak, iako kaže da mu se život nije mnogo promenio, s obzirom na to da ga pratimo od početka njegove karijere, evidentn je da je drugačiji, ali uopšte ne na loš način. Evidentno je da je sada mirniji nego što je slučaj bio pre nekoliko godina, na primer kada se tokom 2021. godine borio za titulu sa Kvartararom i izgubio.
„Sada više poznajem svoj potencijal, više znam šta mogu… Razumeo sam i naučio da je pritisak privilegija i morate da uživate u tome. Treba voditi računa o svemu, biti obazriv, to je nešto što je od velike pomoći, biti pod stresom i nervozan nije dobar znak i to nije dobra stvar. Smatram da je način na koji sam se promenio po tom pitanju dobar“.
Tokom prošle sezone Banjaja je imao neočekivano veliki broj grešaka i padova, ali nije bio ljut, izgledao je mirno u skoro svakom trenutku. Bio je miran kada je pobeđivao, bio je miran kada je bio pod pritiskom borbe za titulu, bio je miran kada je bilo problema. I na pitanje kako uspeva da ostane tako miran, odgovorio je:
„Zato što znam kolike napore moj tim ulaže u sve ove sezone, u sve to što rade. Neverovatno sam ponosan i srećan zbog svog tima, a to što sam ja miran pomaže i njima. Jer ako ja postanem nervozan, ako ja osećam pritisak, sve ono što govorim nije od pomoći. A to nije nešto što može da nam pomogne da napredujemo. Naučio sam nešto jer sam pre nekoliko godina bio nervozniji i jednostavno sam davao loše savetu timu, možda sam pružao i loše vibracije, pa nismo napredovali. Biti mirniji je od velike pomoći“.
Što se tiče onoga što se dešava na stazi, Banjaja se u prethodne četiri godine borio za titulu do samog kraja – dva puta je bio poražen, a dva puta je izašao kao pobednik. Zanimljivo, u svakoj od tih sezona je upravo on bio taj koji pokušava da sustigne rivale. I iako bi u takvim situacijama on trebalo da bude onaj koji rizikuje, zapravo nije bio takav slučaj, već je samo razmišljao o svojoj vožnji i trci.
„Horhe je potpuno drugačiji u odnosu na mene što se tiče pristupa – mnogo je agresivniji. Kada sam na stazi, isti sam, želim jednako da pobedim, ali pokušavam bolje da izanaliziram sve u poređenju sa prethodnim godinama. Uvek se vodim time da ako počnete da razmišljate o riziku bivate malo sporiji. Istina je da sam izletao kada sam vodio, istina je da sam izletao kada sam bio u dobroj poziciji, ali uvek više razmišljam o pobeđivanju, uvek više razmišljam o tome da dođem do dobrog rezultata, najboljeg rezultata do kog mogu u datom trenutku. Ponekad vas to vuče na pogrešan način, ali smatram da je to bolje za mene. Želim da nastavim u tom smeru. Možda ću u budućnosti biti zreliji da bih shvatio šta treba da radim, ali u ovom trenutku želim da nastavim na isti način. Volim da budem taj koji sustiže, i sviđa mi se što sam treću-četvrtu godinu zaredom na prve dve pozicije jer to znači da smo konstantni“.
Jednom prilikom, trostruki svetski šampion je rekao da je motocikl na kojem je osvojio svoju prvu titulu u kraljevskoj klasi najbolji koji je vozio. Na pitanje da li može da uporedi taj motor za onima koji su ga nasledili u sezonama koje su usledile, Banjaja je odgovorio:
„Motocikl iz 2022. godine je bio veoma dobar motor jer je bio sjajan u pogledu brzine i ubrzanja, bio je veoma dobar na kočenju i dobro je skretao. Prošlogodišnji je bio lošiji na kočenju i skretanju, ali je bio sjajan na ubrzanju za trakciju. Trakcija tog motocikla je bila sjajna. Ovogodišnji predstavlja miks, sjajan je na kočenju, stabilan je na kočenju, veoma je dobar u skretanju, ali ima manje prijanjanja. Ako izmešate motore iz 2023. i 2024. dobijate onaj iz 2022“.
Što se tiče onoga u kom smeru Dezmosediči za 2025. godinu treba da evoluira, italijanski motociklista je poprilično jasan.
„Tražiću da imamo veću stabilnost na kočenju, kao i malo više prijanjanja. Testirao sam šasiju tokom testiranja u Mizanu, dobro se pokazala, nažalost nisam mogao da je koristim na trkama, ali je to veoma dobar korak napred“.
Mnogi ljubitelji motociklizma smatraju da otkako se Valentino Rosi povukao, ali i u sezonama pre toga, nema rivalstava u kraljevskoj klasi. ‘Doktor’ je završio karijeru, Mark Markes se mučio nekoliko godina, a niko do pojave Banjaje i Martina nije bio konstantno u vrhu. Uprkos tome, Italijan smatra da rivalstva kakva su bila ranije nisu nešto što je neophodno.
„Mislim da rivalstvo mora da postoji na stazi, a da van nje treba da nastavimo da imamo poštovanje kakvo imamo i da se ne igramo sa načinom razmišljanja. To je nešto što je bolje za naš sport, a u mom slučaju ako neko krene sa nekim igricama to neće uticati ni na šta. To bi moglo da bude i traćenje vremena“.
Banjaja je ove godine dobio novog timskog kolegu – Marka Markesa. Trostruki svetski šampion nije krio da je želeo da Enea Bastijanini ostane u drugom delu garaže, ali je isti slučaj bio i dve godine ranije kada je Dukati odlučio da se zahvali Džeku Mileru na saradnji.
„Uvek želim da nastavim rad sa svojim timskim kolegom, manje ili više. Smatram da smo sa Džekom radili veoma dobro, u pogledu unapređenja motocikla, kao i atmosfere unutar boksa. Sa Eneom smo takođe veoma dobro radili, ali drugačije u poređenju sa Džekom. I sada će ponovo biti drugačije, tako da ćemo morati da krenemo od nule. Ne znam kakav je Markov pristup jer dolazi iz drugog tima i mislim da će morati da nauči mnogo o našem motoru, kao i timu u pogledu atmosfere. Biće to novi početak za njega, moraće da se prilagodi, a mislim da je dovoljno pametan da shvati šta treba da uradi“.
Time što je izabrao Markesa za fabrički tim, Dukati je ostao bez Martina, koji je utočište pronašao u Apriliji. Italijanski tim je ostao i bez Bastijaninija i Marka Becekija, ali i Pramaka kao partnera, što Banjaja smatra da će biti teško nadoknaditi.
„Verujem da je Dukati trenutno na ovom nivou zahvaljujući tome što je imao osam motocikala i osam vozača. Gubitak trojice vozača koji su među najbržima na Dukatijima, gubitak tima, kakav je Pramak, svakako je veliki gubitak za Dukati. Moraćemo da izanaliziramo sve, da bismo razumeli šta treba da uradimo da bismo nadoknadili taj gubitak. Apsolutno je jasno da će Mark biti veoma brz, njegov pristup početku sezone biće takav da bude potpuno fokusiran na razvoj motocikla i na tim. I onda ćemo početi sa trkanjem i borbom, ali je Dukati trenutno na ovom nivou jer je imao veliki broj vozača koji su se istakli“.
Što se tiče toga da li će drugi proizvođači moći da izazovu italijanski tim u naredne dve sezone, pre nego što novi propisi stupe na snagu, Banjaja ne veruje da ćemo biti svedoci dominacije kakva je viđena tokom 2024. godine.
„Smatram da će sledeće sezpne biti teže da popunimo sva mesta na podijumu, kao što je slučaj bio skoro cele sezone. Mislim da će KTM biti konkurentan, kao i Aprilija. Enea i Beceki će biti brzi, Jamaha napreduje, Honda će takođe biti bolja, biće teže, posebno jer će nas biti manje u poređenju sa ovom sezonom, tako da ćemo teže videti toliku dominaciju Dukatija“.
Na pitanje šta misli o novim pravilima i propisima koji nas čekaju 2027. godine, a koji za cilj imaju usporavanje kraljevske klase, Banjaja odgovara:
„Ne znam, biće drugačije, ali nisam najbolje razumeo način na koji hoće da izvedu promene jer Moto GP je vrh motociklizma. Redukcija performansi je nešto što ne razumem na najbolji način. Mislim da ljudi žele da vide rušenje rekorda, rušenje rekorda u najvećoj brzini, a ne vozače koji samo brže ulaze u krivine jer će biti takav slučaj. Jer, manjom brzinom ćemo stizati do krivina, kasnije ćemo kočiti i ulaziti brže u krivine. Ne znam u ovom trenutku, ali ću uskoro pokušati da razumem zašto su se odlučili za takav put“.
Za kraj nas je zanimalo da li Banjaja razmišlja o tome koliko dugo će ostati u Svetskom šampionatu.
„Razmišljam o tome da budem najbolja verzija sebe. Pokušaću da budem šampion opet, pokušaću da pružim maksimum uvek. U slučaju da budem drugi, to za mene neće biti problem jer će to značiti da je jedan vozač bio bolji od mene, da je odradio bolji posao od mene. Nema pritiska, želim da uživam, da se borim, i osvojim titulu, kao da je prva“, rekao je Banjaja za Sport Klub.
Sledeća sezona Moto GP šampionata startuje Velikom nagradom Tajlanda od 28. februara do 2. marta, a moći ćete da je pratite ekskluzivno na kanalima Sport Kluba. Narednih dana vas na našem sajtu čekaju još neki intervjui sa Moto GP zvezdama, a na televiziji i serijal specijala posvećen sezoni za nama. U sredu od 22.25 na SK 1 na programu je druga epizoda „Veliki Banjaja i Baby GOAT“.
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare