Šta radite kada ostvarite skoro sve svoje snove? Ili smislite neke nove ili ste naterani da se okrenete nekima koje ste dugo potiskivali i mislili da su nemogući. Baš kao što je do pre nekoliko dana delovalo da se Luis Hamilton nađe u Ferariju. Ali, eto desilo se. Tačnije, desiće se dogodine. Mnogi su i dalje zbunjeni kako se sve odigralo, da li je to zaista ostvarenje dečačkog sna ili je zapravo Mercedes napravio ozbiljnu grešku u koracima. Verovatno je istina negde između, veliko je pitanje da li ćemo ikada i saznati sve detalje, ali odjeknula je najveća transfer bomba u Formuli 1, verovatno svih vremena.
Prošlo je nekoliko dana od objave koja je prodrmala svet sporta jer je bila praktično nezamisliva iz više razloga. Iz Ferarija godinama nisu krili da žele Hamiltona u svojim redovima, ali je on s druge strane negirao bilo kakvu želju za takvim transferom, štaviše svaki put kada je upitan o svojoj budućnosti isticao je da će biti veran Mercedesu do kraja života. Takođe, više puta je naglasio da ne može da zamisli sebe da sa 40 godina i dalje bude u Formuli 1, a baš sledećeg januara ulazi u petu deceniju.
Ali, ako nešto naučite kako bivate stariji to je da ne postoji tačnija izjava od “nikad ne reci nikad”. I ljubitelji auto-moto sporta su u samo nekoliko meseci dva puta spoznali istinitost te tvrdnje, prvo odlaskom Marka Markesa iz Honde, a potom i prelaskom Hamiltona u Ferari. Oba transfera su do trenutka objave delovala nezamislivo, a oba će svaki na svoj način i te kako uticati na istoriju Moto GP šampionata i Formule 1.
Ipak, dok je Markesov prelazak u Gresini nešto što se “kuvalo” mesecima, čemu u prilog idu višegodišnji problemi sa Hondom, Hamiltonov transfer je dogovoren za kratko vreme. Ferari je zapravo bio usred pregovora sa Karlosom Sainsom juniorom, pošto je prethodno dogovoren nastavak saradnje sa Šarlom Leklerom, kada su u Ferariju obavešteni da postoji opcija da je sedmostruki svetski šampion odjedno slobodan.
Kako se pojavila mogućnost?
Verovatno glavni razlog leži u tome šta je Hamilton želeo kada je pregovarao o novom ugovoru prošle godine, a šta je dobio od Mercedesa. Navodno je čovek koji je nemačkom timu doneo šest titula tražio ugovor na tri godine (2+1), kao i status ambasadora Mercedesa. Dobio je ugovor na jednu plus jednu godinu, čime je nemačka ekipa zadržala mogućnost da razmisli i o drugim opcijama za ulazak u novu eru Formule 1, koja počinje 2026. I sada deluje logično da je najuspešniji vozač svih vremena jednostavno odlučio da je vreme da se nešto menja, a kada već postoji opcija izlaska iz ugovora, a želi te Ferari, što da ne?
Iako su pregovori protekli brzo, već duže vreme je bilo jasno da nešto između Mercedesa i Hamiltona ne štima. Praktično je sve bilo idilično do velikog finala borbe za titulu 2021. godine, kada je Britanac u Abu Dabiju pretrpeo poraz od Maksa Ferstapena na diskutabilan način. Zatim je nemački tim potpuno izgubio put dok se Ferstapen zajedno sa Red Bulom prošetao do druge i treće titule, na najbolji način se prilagodivši pravilima koja su stupila na snagu 2022. I Hamilton se utopio u to sivilo, dok je Toto Volf na desetine puta naglašavao da će Mercedes učiniti sve da mu pruži bolid u kojem će osvojiti osmu titulu. Možda je Volf verovao u to, ali najtrofejniji vozač u istoriji nemačkog tima očigledno nije. Možda isto kao što oni nisu verovali u njega, pa mu nisu dali ono što je tražio.
I tako se desilo nezamislivo, barem nezamislivo do večeri 1. februara. Ljudi u Mercedesu nisu saznali za to mnogo pre celog sveta, zapravo, mnogima je saopšteno pošto su se pojavile glasine koje su najavljivale zvaničnu potvrdu, ali je Hamilton svom delu tima to objavio tako što ih je odveo na pejntbol. Ono što je sigurno, ni u Ferariju, ni u Mercedesu, nisu planirali da to objave tako rano, pa su bili primorani i reagovali su u skladu sa time.
Tajming jeste čudan, pošto Hamilton treba da odradi celu sezonu u Mercedesu znajući da će sledeće godine voziti negde drugde. Nije to prvi takav slučaj u Formuli 1, nešto slično je uradio Fernando Alonso koji je potpisao ugovor sa Meklarenom za 2007. godinu, pošto je osvojio svoju prvu titulu krajem 2005. To mu nije nimalo smetalo da je odbrani u Renou i potom prenese ‘kec’ u britanski tim, u kojem su i on i Hamilton ostali kratkih rukava u toj sezoni, pošto ih je Kimi Raikonen pobedio za po bod. Zanimljivo, ta Raikonenova titula je ujedno i poslednja Ferarijeva.
Šta je zapravo dovelo do kraha odnosa između Hamiltona i Mercedesa?
Sam Britanac je u saopštenju nemačkog tima rekao da mu je potreban novi izazov. Posle 11 godina sigurno je došlo do određenog zasićenja, posebno što je zajedno sa svojim timom u poslednje dve sezone bio samo nemi posmatrač dominacije Red Bula. U prilog tome i činjenica da je poslednju pobedu zabeležio u Saudijskoj Arabiji u novembru 2021… Takođe, legenda kakva je Ferari je nešto na šta niko ne može da bude ravnodušan, to će reći i najveći mrzitelji italijanskog tima.
Moj kolega Pavle Živković je kao jedan od razloga naveo ljubav, i što se tiče toga delimično je sigurno u pravu, pošto su Ferarijevi navijači najbrojniji. I ne treba zaboraviti koliku su ljubav pružili redom Mihaelu Šumaheru, Raikonenu, Alonsu i Sebastijanu Fetelu, koje su praktično mrzeli dok se nisu našli u crvenom. Istina je da je ipak Hamilton više omražen u većem delu pristalica Ferarija, ali će vreme pokazati da li će ih pridobiti ili ne. Verovatno će se sve promeniti onog trenutka kada prvi put stigne do podijuma kao vozač Ferarija.
I tu nije kraj. Iako je tokom karijere zaradio mnogo, novac je izvesno imao udela u odluci. Ferari je ipak jedan od najjačih brendova na svetu, koji godišnje zaradi preko pet milijardi dolara, tako da, šta je jedna godišnja plata Luisa Hamiltona za kompaniju iz Maranela? Prava sitnica. Za sada nema informacija o vrednosti ugovora, ali vrlo lako može da se desi da će pripretiti najunosnijem u istoriji Formule 1 koji je Ferstapen potpisao sa Red Bulom do kraja 2027, koji vredi između 50 i 70 miliona po sezoni.
Uz to, iako je više puta naglašavao da se ne vidi u Formuli 1 u petoj deceniji, jasno je da se situacija promenila, možda i najviše zbog činjenice da nije osvojio osmu titulu. Više puta je pokazao da su godine samo broj, da i dalje može da se nadmeće na samom vrhu, protiv daleko mlađih momaka od sebe, a Mercedes mu nije davao mnogo vremena, a Ferari očigledno jeste. U italijanskom timu su dugo pokušavali da ga privole da pređe u njihov tabor, čekali su, čekali i na kraju dočekali.
Ono što je možda najsigurnije od svega, Hamilton želi tu osmu titulu, a to i ne krije. U ovom trenutku izgleda da veće šanse za to ima kao vozač Ferarija, nego Mercedesa. Posle svega viđenog u prethodne dve godine teško je poverovati da će u bolidu nemačkog tima ove godine ikako moći da parira Ferstapenu. Dogodine možda i neće biti realno, ali 2026? Prerano je sada da znamo, ali je očigledno da je Britanac sam zaključio da je vreme da se opet kocka.
Šta se desilo kada je prethodni put učinio isto?
Kada je odlučio da 2013. Meklaren zameni Mercedesom, svi su mislili da je poludeo, da bi samo godinu dana kasnije bila započeta najveća dominacija ikada viđena u Formuli 1. Za osam godina osvojio je šest titula i postao najuspešniji vozač svih vremena, zato što je verovao svom osećaju. Tada se vodio time da će Mercedes biti u prednosti u odnosu na Meklaren u novoj eri Formule 1, koja je startovala 2014, ali ovoga puta nije baš tako jednostavno.
Ferari je odavno skrenuo sa pravog puta, a trenutno nema naznaka kada bi mogao da se vrati na staze stare slave. Od 2007. ne zna za titulu, a može se reći da je Raikonen tada, između ostalog, profitirao od sukoba unutar Meklarena između Hamiltona i Alonsa, ali i špijunskog skandala u koji je britanski tim bio umešan. Od te sezone je španski automobilista doveo Ferari najbliže tituli, ali to više svojim vozačkim sposobnostima, nego zahvaljujući bolidima, koji nisu bili baš konkurentni. I vozačima koje je italijanski tim potrošio i odbacio se ne zna broj, a eto poslednji na listi je Sains, koji ostaje bez ugovora zbog Hamiltona. Da ne pominjemo pouzdanost bolida, diskutabilne odluke, strategiju i sve što jedan tim kakav je Ferari ne sme da dozvoli sebi.
S druge strane, italijanski tim je angažovanjem Hamiltona izvukao premiju. Jeste u prošlosti dovodio velike vozače, među njima i jednog od najvećih svih vremena, ali nikada toliko veliku zvezdu u trenutku transfera. Šumaher nije bio toliko velik pre Ferarija, takav je postao tokom vremena u italijanskom timu, dok su Raikonen, Alonso i Fetel po tom pitanju ipak daleko, uz dužno poštovanje. O ostalima da ne pričamo…
Hamiltonov transfer znači i veru u rad trenutnog šefa ekipe Frederika Vasera, koji je dobio nezahvalan zadatak da preokrene situaciju u timu prošle sezone, kada je zamenio Matiju Binota. Britanac i Vaser se i te kako dobro znaju, pošto su sarađivali u GP2 seriji, u kojoj je Hamilton osvojio titulu 2006. godine, pre debija u Formuli 1 sezonu kasnije. Francuz ima sličan odnos sa Leklerom, pošto su zajedno stigli do trona u GP3 seriji, pre nego što su sarađivali u Zauberu, a potom nastavili vezu u Ferariju. I deluje da se Hamilton i Lekler veoma dobro slažu van staze, dok na njoj nisu imali neke varnice.
Što se tiče Mercedesa, odluka da se tako ponesu prema najvećoj zvezdi tima u istoriji je diskutabilna i dovodi do sumnji u to ko će biti lider tima od naredne sezone. Teško je poverovati da to može da bude Džordž Rasel, koji jeste dobar vozač, ali možda čak i nije u top3 vozača svoje generacije – Lekler i Noris su svakako ispred njega, a u toj konkurenciji su i Pjer Gasli, Esteban Okon i Aleks Albon. Možda se okrenu Alonsu, možda budu igrali na emocije i izaberu Mika Šumahera, a možda priliku dobije Okon, koji je prošao Mercedesovu akademiju i ima bliski odnos sa Volfom. Izvesno nećemo saznati još neko vreme…
Ono što ćemo saznati uskoro je da li je nemački tim napravio neki korak napred u odnosu na prošlu sezonu, ali s obzirom na to kako je Red Bul gotovo savršeno razumeo pravila u ovoj eri teško je poverovati da će ih iko ugroziti. Hamilton je izvesno imao uvid u razvoj bolida, makar u simulatoru, pa postoji mogućnost da je zaključio da je sa Mercedesom dostigao maksimum. Male su šanse da nije takav slučaj, iskreno.
I, ne treba zaboraviti onoga ko je od svih umešanih strana najgore prošao – Sainsa. Naveden je da pomisli da će ostati u Ferariju, što mu je i bila želja, da bi se sve odigralo nepovoljno po njega. Istina je da je Sains poprilično i potcenjen vozač, po mom mišljenju bi za Ferari bilo bolje da su zadržali njega, nego Leklera, samo to njemu samom ne znači mnogo. Problem je što nema mnogo dobrih preostalih mesta za njega, a bilo bi možda i najlogičnije da baš on ode u Mercedes i zablista tamo.
Za kraj, tu je Lekler, koji je nedavno produžio ugovor do 2029. godine, čime su u Ferariju jasno naglasili veru koju imaju u njega. Mnogi su njegovo buduće partnerstvo sa Hamiltonom uporedili sa ‘timom snova’ iz Meklarena u kojem su bili Britanac i Alonso, ali je uprkos uspesima još rano za takva poređenja. Monegašanin je sjajan po jednom krugu, ali u trkama nikako ne uspeva da pokaže svoje pravo lice, a možda će baš Hamilton pomoći da ono izađe na videlo. Jer, zna se da je uvek prvi vozač kojeg svaki želi da pobedi njegov timski kolega…
Ali, još je rano pričati ozbiljnije o tome jer nas čeka cela sezona u kojoj će Hamilton braniti boje Mercedesa. Odbrojavaćemo i do nje, ali prvo do one koja počinje 2. marta Velikom nagradom Bahreina, u kojoj će Ferstapen i Red Bul pokušati da nastave tamo gde su stali u novembru prošle godine, a sve ćete moći da pratite na kanalima Sport Kluba.
Bonus video
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare